آرتور جان آربری خاورشناس انگلیسی است که در رشته زبان و ادبیات عربی و فارسی دانشنامه لیسانس گرفت. این کتاب از جمله آثار اوست که به ادبیات فارسی از آغاز تا پایان سده پانزدهم میلادی پرداخته است. در ابتدای کتاب نیز سرگذشت‌نامه آربری به قلم خودش آورده شده است. برخی از بخش‌های کتاب به این قرار است: پنج شاعر دوران سلجوقی، برخی تاریخ‌نگاران سده سیزدهم میلادی، داستان‌های فارسی سده‌های میانه، مؤلفان کم‌شهرت تر سده سیزدهم میلادی، برخی شاعران سده چهاردهم میلادی، شاعران سده پانزدهم میلادی و ..... .

منابع مشابه بیشتر ...

661fc62c65934.jpg

برگ های زرد

هاشم اعتماد سرابی

هاشم اعتماد سرابی نویسنده کتاب، در مورد موضوع کتاب می گوید: این نوشته ها یک قسمت از مقالاتی است که در این چند ساله در روزنامه خراسان چاپ شده است، چیزهایی که پیرامون مسائل مختلف نوشته ام. که البته مثل نماز آن مردک گلستان چیزی نبوده که به کار آید. از سستی و نقص اما چرا باز به شکل کتابی در می آید منکه هنوز از رنج شرم "اسائه ادب" فارغ نیامده ام، واقعه ایست مشکلم... احساسی است و امیدی گنگ و خام و اگر با این همه، کمک کوچکی به درک درست شده باشد خود را ماجور یافته ام.

65dde8640a433.jpg

امیر روشن ضمیر

غلامحسین یوسفی

موضوع کتاب حاضر در مورد زندگی نامه امیر عنصرالمعالی کیکاووس نویسنده کتاب قابوسنامه تالیف غلامحسین یوسفی که توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

60e058f95414b.png

انجمن هزاره فیلسوف دانشمند ابن سینا

آرتور جان آربری

در سال 1951 به مناسبت هزارمین سال تولد حکیم شهیر ابن سینا عده‌ای از اساتید دانشگاه کامبریج جلساتی داشته که در این جلسات صحبت از ابن سینا و آثار و عقاید او بوده است. این کتاب که برای نخستین بار به سال 1333 انتشار یافته است، در واقع اولین کتابی است که در شرح حال ابن سینا نوشته شده است. مترجم کتاب برای تکمیل اصل کتاب، وصیت‌نامه شیخ را ترجمه نموده و به دنبال ترجمه اشعار عینیه شیخ را نیز به آخر کتاب ملحق نموده است.

شرح حال/تک نگاری
کتاب