این کتاب به صورت فصل‌بندی نگارش نشده است؛ اما با بهره‌گیری ازمنابع دست اول و معتبرِفرقه‌های صوفیه به چیستی وعوامل پیدایش تصوّف و تبیین وتحلیل فرقه‌های ذهبیه ونعمت اللهی ومونس علیشاهی و صفی علیشاهی وکوثریه وشمسیه وگنابادی پرداخته و آراء وعقاید آنها وادعای انتسابشان به اهل بیت (ع) را نقد کرده‌اند. نویسنده درباره انگیزه تدوین کتاب گفته است: «بخت یاری کرد دردِطلبِ، دیدارجمال دلنشین، صاحب جمالی که راه به حضرت دوست برده باشد و بتواند راهبری کند، دامن جان را گرفته، دل برکف کوچه به کوچه ازهر دیاری به جستجوی مقصود پرداختم تا شاید او که قرن‌ها خضر راهش خوانده‌اند را یافته و حلقۀ ارادتش را به گوش کشم بلکه دل به او سپرم، قدم برقدمگاهش گذارم،آنقدر با او وادی طلب را با صدق وصفا بپویم تا به محبوب رسم. به همین منظورهرکجا هرنشانی ازمقصود دادند رفتم، و به هرکس حوالتم کردند دیدم ولی نه از تاک نشان بود ونه ازتاکنشان».

منابع مشابه بیشتر ...

6592cdb80d6f7.jpg

عارفان و صوفیان: آشنایی به راه و روش آنان (شرح حال و آثار عده ای از پیران و مشایخ ایران)

حسین جودت

عرفان و تصوف ریشه و منشاء بسیار قدیمی در ایران دارد و با تشیع سازش و نزدیکی زیاد پیدا کرده و به تدریج و مرور زمان در بین افراد اکثر طبقات و قشرهای اجتماع ایران رخنه و نفوذ کرده مریدان و خاکساران و سرسپردگانی در هر گوشه و کنار دارد. تعداد و شمار پیران و مشایخ صوفیه و رهبران طریقت نیز زیاد و مورد احترام خرد و کلان در هر عصر و زمان بوده اند. در این مجلد به ذکر نام و حال هجده تن از عرفا و صوفیان خدمتگذار ایران پرداخته شده است و به ذکر نام و نشان و هنگام زیست آنان اکتفا شده شمه ای نیز از رشحات فکری و آثار قلمی آنان نقل شده است تا خوانندگان بطرز اندیشه و تفکر آنان پی برده و به تعالیم اخلاقی و راه و روششان آشنایی کمی پیدا کنند. این کتاب شامل هجده فصل است و هر فصلی مخصوص معرفی پیری از پیران طریقت ایران است.

658435ed88b28.jpg

داستانهای سرزمین صوفیان

مژده بیات, محمدعلی جم نیا

داستانهای سرزمین صوفیان کتابی است که درباره زندگی و آثار شش عارف نامی ایران (حلاج، ابوسعید ابوالخیر، عطار، نظامی، مولوی و جامی) به شکل چکیده و با زبانی شیرین به خامه یک بانوی فاضل و محقق ایرانی به زبان انگلیسی در آمریکا نشر یافته است. داستانهای کتاب به شیوه امروزی و دور از اصطلاحات و مفاهیم دشوار صوفیانه بیان شده است و در عین حال خواننده را با تصوف و عرفان مشرق زمین آشنا می سازد...