مولانا محمداکرم غنیمت پنجابی (کنجاهی) شاعری است که با هوشیاری و وقوف بر زیبایی‌های شعر دیگر شاعران هم‌سبک و تأثیرپذیری طبیعی از حال و هوای شعر روزگار خود، کوشیده با به مدد نازک‌خیالی‌ها و نکته‌سنجی‌ها، مضمون‌سازی‌ها و مضمون‌پردازی‌ها، لحن طربناک و شاداب عرفانی را با ملاحت و جمال عاشقانه در هم آمیزد و به لطف ذوق توانا و بدیهه‌پرداز، دیوانی کم‌حجم اما پرکوهر فراهم آورد و افق‌های دل‌انگیزی از شعر هندی را در آینه زلال کلماتش بازتاب دهد. او از شاعران سده دوازدهم هجری در هند است که نیاکانش از هند کوچیدند و در سرزمین پنجاب سکونت گزیدند. او در زندگی شاعرانه خود به عرفان و تصوف تعلق خاطر داشت و با سرسپردن به حلقه دوست‌داران شیخ عبدالقادر گیلانی با تأکید بر این تعلق از ملازمت درباریان رهایی یافت. از آن پس مدتی را به سیاحت گذراند و پس از بازگشت به پنجاب سرانجام در سال 1158 هـ.ق درگذشت. این کتاب گزارشی است از شعر غنیمت پنجابی و به نیت معرفی این شاعر دل‌سوخته و پرشور که با گرایش به معیارها، سلیقه‌ها و ذوق‌ورزی‌های امروزی در غرل شکل گرفته است.

منابع مشابه بیشتر ...

65d0aeafc0ff8.jpg

کتاب سیمای شاعران: شرح حال و نمونه آثار شعرای نامی ایران از قدیمیترین ایام تا عصر حاضر

صابر کرمانی

سیمای شاعران، شرح حال، نمونه آثار ۲۰۲ شاعر نامی ایران از قدیمترین ایام تا عصر حاضر است. شعر من سوز دل سوخته زار من است شعر من پرتو تابنده افکار من است شعر من گوهر دریای دل خونین است شعر رخشنده دل گوهر شهوار من است آغاز کتاب با مقدمه ای از مولف ،صابر کرمانی ،درباره شعر و شاعری است. مولف در ابتدای هر شعر ،وصف حالی از شاعر ارائه داده تا خواننده با سراینده اشعار نیز آشنایی مختصر پیدا کند.عمده اشعار گردآوری شده به سبک کهن و با وزن و قافیه و در عین حال در مواردی از سرایندگان شعر نیمایی نیز شواهدی آورده شده است همچون فریدون مشیری و نادر نادرپور ... . طبع جدید اثر با ویرایش مجدد و اضافات و اصلاحات و چاپی زیبا و در دو رنگ منتشر گردیده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5fec41b40fbd2.png

تأملی در نقد و شعر معاصران (1)

عبدالرضا رضایی نیا

این کتاب دربرگیرنده هفت مقاله درباره شعر و نقد ادبی است. در این نوشته‌ها به گذشته و حال نقد ادبی با تأکید بر نقد شعر نگاه شده و کوشش بر سر آن بوده که با آوردن گزارشی اجمالی از سیر تاریخی نقد، پاره‌ای از مسائل مبتلابه مورد تأمل قرار گیرد. عناوین نوشتارها بدین ترتیب است: پویه نقد، مصیبت نقد، نقد و خرافه‌ها، نقد شعر و نقد شاعر، در روش‌شناسی نقد، اندکی از نقد معاصران، مقدمه‌ای بر نقد شعر این سال‌ها.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب