ملک قمی یکی از شاعران سبک هندی بود. او از شعرای عصر صفوی است و از کسانی است که به هند سفر کرد. وی از پایه‌گذاران سبک هندی به شمار می‌رود. دیوان او شامل غزلیات، قصاید، ترکیبات و ترجیعات، قطعات، رباعیات و مثنوی است. او که عارف زمان خود به شمار می‌رفته، از نزدیکان بیدل دهلوی بود. ملک قمی در هندوستان درگذشت و همان‌جا به خاک سپرده شد. این کتاب در واقع پایان‌نامه دکتری نویسنده است که با راهنمایی آزرمیدخت صفوی به سال 2012 میلادی از آن دفاع کرده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65b641198b775.jpg

دیوان اشعار &am

ابوالقاسم سالاری (حیران)

دیوان اشعار "سلام" مشتمل بر غزلیات، قصاید، مثنویات، قطعات، رباعیات و دیگر منظومات اثر ابوالقاسم سالاری (حیران) است که در سال 1358 در قم منتشر شده است.

65747f064890e.jpg

غزاله خورشید

علی اکبر کنی پور (مستی)

شعر مستی بیشتر به سبک اصفهانی یا به قولی هندی متمایل است و در این سبک با آوردن مضامین بکر و نو پایه سخن را درست و بجا نهاده است. در غزلیات شعرای سبک هندی معمولا تک بیتهای خوبی دیده می شود و بعضا ابیات سست هم در کنار شاه بیتها دارند نهایت شعر مستی یکدست و بی عیب است. مستی در انواع مختلف شعر از غزل و قصیده و مثنوی و رابعی و ترجیع بند و ترکیب بند آثار بدیع آفریده است که نمودار هنر سخن پردازی و قریحه توانای اوست و گاه به تفنن تعبیرهای متداول روزگار ما را نیز چنان ماهرانه جامه ادب می پوشد که مطلوب خاطر اهل ادب است...