5f79b19d703f3.png

چهارسو و نگرشی کوتاه بر تاریخ و جغرافیای تاریخی

مکان چاپ: تهران ناشر: امیرکبیر تاریخ چاپ: ۱۳۶۵ هجری شمسی زبان: فارسی

این کتاب گزارشی کوتاه از چگونگی دگرگونی‌سازی‌هاست که هر یک از آنها به‌تنهایی در روشن کردن گوشه‌های تاریک رویدادهای تاریخی و جغرافیای وابسته به آن نقش بسزایی داشته است. نام‌های چهار جهت اصلی جغرافیایی که در این کتاب با نام «چهارسو» خوانده شده، در زبان تازی نام‌های ویژه‌ای دارد. این نام‌ها در زبان تازی بی هیچ ابهام و شبهه‌ای معنای راستین و واقعی هر یک از این چهارنام‌واژه جغرافیایی را بیان می‌دارند. کتاب تلاشی است برای روشن ساختن گوشه‌های تاریک رویدادهای‌ تاریخی و جغرافیای وابسته به آن به خصوص در مورد ایران. سرزمین ایران گرچه بارها آماج یورش و تاراج قرار گرفته و دچار ویرانی‌ها و زیان‌های جبران ناپذیری شده است، با این همه چه در دوران باستان و چه در سده‌های میانه و نزدیک دارای چنان فرهنگ‌ و دانشی بوده که پس از اندک زمانی مردمان مهاجم رنگ ایرانی به‌ خود گرفته‌اند و فرهنگ آن را پذیرا شده‌اند.

منابع مشابه بیشتر ...

622a11689451f.png

وهرود و ارنگ: جستارهایی در جغرافیای اساطیری و تاریخی ایران شرقی

ژوزف مارکوارت

این کتاب درباره جغرافیای تاریخی سرزمین‌های میان سیحون و جیحون و نشان‌دهنده آثار دیرپای و گسترده‌جای تمدن ایرانی در آن خطه است که مؤلف اطلاعات معتبر و مهمی را درباره روزگاران گذشته آنجا، از منابع و مآخذ در زبان‌های مختلف دست‌چین و در این کتاب عرضه کرده است.

61924e6f8b667.jpg

مزار میرمراد (نمایی از مشهد قدیم)

غلامحسین بقیعی

"م‍زار م‍ی‍رم‍راد (ن‍م‍ای‍ی‌ از م‍ش‍ه‍د ق‍دی‍م‌)" به نویسندگی غلامحسین بقیعی ، برای اولین بار در سال 1373 توسط نشر گوتنبرگ به چاپ رسید. این کتاب روایتی داستانی از زبان نویسنده می باشد که شامل وقایعی نظیر توپ بندی حرم مطهر ، کشتار در مسجد گوهرشاد ، هجوم سربازان روسی به مشهد و ... می باشد. با توجه به اینکه داستان کتاب حاوی خاطراتی از 60-70 سال پیش مشهد است، می تواند راهنمای خوبی برای جوانان این شهر باشد تا بدانند والدین ایشان در چه محیطی پرورش یافته و چه امکاناتی داشته اند و با چه مسائل و رویدادهایی روبرو شده اند و بافت اولیه شهر مقدس مشهد تا قبل از شهریور 1320 چگونه بوده است.