فهرست نسخه‌های خطی و چاپی دیوان و شروح و فرهنگ‌های دیوان حافظ که به دست‌ دانشمندان و سخن‌شناسان و دوست‌داران حافظ در این کتاب آورده شده، تاریخچه علاقه و دلبستگی هندیان به این شاعر شیرین‌بیان را نشانگر است. این فهرست اثبات می‌کند که طبقات مختلف جامعه هند اعم از پادشاهان، امرا و وزرا، شعرا و عرفا، دانشمندان و مصوران، کاتبان و .... به دیوان حافظ همیشه توجه مبذول می‌داشته‌اند و در اثر آن تعداد زیادی نسخه‌های خطی و چاپی دیوان حافظ و شروح و فرهنگ‌نامه‌های آن در کتابخانه‌های ملی و شخصی در سراسر هند نگه‌داری می‌شود.

منابع مشابه بیشتر ...

63972e62bdb70.jpg

راهنمای فهرست مشترک نسخه های خطی فارسی پاکستان

انجم حمید

کار سترگ چاپ و نشر فهرست نسخه های فارسی پاکستان تالیف احمد منزوی در چهارده جلد در مدت سیزده سال به اهتمام و سرمایه مرکزتحقیقات فارسی ایران و پاکستان اسلام آباد به پایان رسید. در این رابطه خانم انجم حمید قدم پیش نهاد و طرح تهیه و تدوین و راهنمایی برای آن چهارده جلد پیشنهاد نمود و پس از تصویب و شروع کار، بعد از دو سال این کتاب به پایان رسید...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6002f4f41ea2d.png

هندوستانی فارسی ادب؛ تحقیقی، علمی اور ادبی مقالات کا انتخاب (= ادبِ فارسی در هندوستان؛ انتخابی از مقاله های تحقیقی، علمی و ادبی)

در این کتاب برخی از مقاله های سید امیر حسن عابدی (1921-2011) نسخه شناس و استاد ادبیات فارسیِ هندوستان به زبان اردو آمده است. فهرست کتاب: «مقدمه- از: شریف حسین قاسمی»؛«شاهنامه فردوسی و هندوستان»؛ «ترجمه از زبان های دیگر به فارسی»؛ «حیاتی گیلانی و تغلق نامه»؛ «دو غزلِ اردو در دوره همایون و اکبر»؛ «کامی شیرازی»؛ «نوعی خبوشانی»؛ «کلیات ساعی»؛ «پَندَت زنده رام موبد کشمیری»؛ «نظیر اکبر آبادی و سبکِ هندی»؛ «جلیس المشتاق»؛ «ادبیاتِ اجتماعی و انقلابیِ ایران»؛ «بنیانگذارِ شعر نو در ایران»؛ «افغانستان و هندوستان».

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب
5fb51c626b437.png

عبرت الغافلین

«عبرت الغافلین» اثر میرز محمدرفیع متخلص به سودا رساله‌ای است که باید آن را نمونه‌ای ارزشمند نقد ادبی خواند. میرزا محمد سودا شاعر معروف زبان اردوست که در قرن دوازدهم هجری در هند می‌زیست. او افزون بر دیوان اردو، دیوان مختصر فارسی را هم به جای گذاشته است. این کتاب که تاریخ تألیفش معلوم نیست، پاسخ به خرده‌گیری‌های میرزا فاخر مکین بر کلام شعرای برجسته فارسی است.

نثر/متون کهن/ادبی پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی
کتاب