فرهنگستان زبان ایران در سال 1352 بر طبق روش واژه‌گزینی خود، واژه های گردآوری شده در این کتاب را با تعریف آنها در نخستین شماره جزوه "پیشنهاد شما چیست" چاپ و برای آگاهی از نظر دانشمندان ایرانی و دانشمندان فارسی جهان منتشر نمود، و نیز آنها را در گروههای واژه‌گزینی خود مورد بررسی قرار داد. همه پیشنهادها در شورای فرهنگستان زبان ایران مطرح گردیده و پس از بررسی، واژه‌هایی که در این دفتر یاد شده از میان آنها برگزیده شد

منابع مشابه بیشتر ...

65786de768c39.jpg

پیشنهاد شما چیست؟ - شماره 4 (نام دانشها و فن ها و هنرها)

جوزف تیکوساینر

این دفتر برگردانده بخشی از کتاب فهرست توصیفی دانشها، فنها و هنرها نوشته جوزف تیکوساینر از انگلیسی به فارسی است. نویسنده در این بخش فهرستی از پیرامون هزار و پانصد نام دانش و هنر و فن را فراهم آورده و برای هر یک تعریف کوتاهی داده است. چون بسیاری از نامهایی که نویسنده در این بخش از کتاب خود داده است برابر فارسی ندارد یا اگر برابری دارد از پذیرش همگانی برخوردار نیست بایسته دیده شد که هرچه زودتر این بخش به فارسی برگردانده شود، و به عنوان یکی از شماره های "پیشنهاد شما چیست" چاپ و نشر گردد تا با آگاهی و بهره جوئی از نظر دانشمندان فارسی زبان و فارسی دان جهان برای همه دانشها و فنها و هنرها نام فارسی برگزیده شود.

65786add28f26.jpg

پیشنهاد شما چیست؟ - شماره 8 (بخشی از واژه های فن شناسی آموزشی)

این دفتر سیصد و سی و هشت واژه از واژه های فن شناسی آموزشی و تعریف آنها را در بردارد که از کتابهای گوناگون گردآوری شده و رایش (ترتیب) الفبایی یافته است. تعریف هر واژه بر پایه کاربرد آن در فن شناسی آموزشی داده شده است و اگر واژه ای در رشته دیگری نیز به کار می رود، و معنی دیگری دارد، از دادن آن معنی خودداری شده است. پس از هر تعریف نشانه کوتاه سرچشمه ای از آن گرفته شده ، افزوده شده است. نام کامل همه این سرچشمه ها و همچنین کتابهای دیگری که برای بررسی تعریف واژه های این دفتر به آنها مراجعه گردیده در فهرستی پس از این یادداشت آورده شده است. برخی از تعریفها نشانه "گردآورندگان" افزوده شده است.