پس از آزادی و تشکیل جمهوری هند، این کشور مرکز و مهد پرورش افکار نوین، آزادی و استقلال و همکاری بین ملل آسیایی شده است. نهروه ایده‌آلی را تعقیب می‌کرد که آسیا بتواند مقام پرچم‌داری و پیشوایی را که سابقا نسبت به تمدن بشری داشته است، از نو به دست آورد. این کتاب دربرگیرنده مباحثی در تاریخ هند و دموکراسی و آزادی در این دیار می‌باشد که به سال 1329 توسط سیف آزاد در مطبعه مجلس انتشار یافته است.

منابع مشابه بیشتر ...

62cd48e042036.png

میعاد با سرنوشت

جواهر لعل نهرو

آنچه در این کتاب آمده و به دوست‌داران نهرو تقدیم شده است، مطالبی است که بیشتر آنها به صورت‌های پراکنده چاپ شده اما کمتر در دسترس کتاب‌دوستان بوده است. بخش اول کتاب زندگی‌نامه مختصری از نهروست. بخش‌های دوم و چهارم درباره روابط هند و ایران و چند اثر دیگر از نهروست. بخش سوم نیز ترجمه یکی از نطق‌های معروف و معتبر نهرو است که به یاد مولانا ابوالکلام آزاد و برای بزرگداشت او ایراد شده است. بخش پنجم کتاب مجموعه نطق‌های جواهر لهل نهرو است که در سفرش به ایران ایراد شده و بخش آخر مطالبی است درباره درگذشت نهرو به همراه ترجمه متن وصیت‌نامه او در واقع با آن کتاب زندگی‌اش بسته می‌شود.

62c56ffd29d10.png

مرد جهانی

رابیندرنات تاگور

این کتاب مجموعه‌ای شامل هیجده مقاله از آثار رابیندرانات تاگور شاعر و مربی و فیلسوف مشهور هند است که به افتخار صدمین سالگرد تولد وی در سال 1961 از طرف انجمنی از دانشمندان جهان با کمک مالی بنیاد فورد آمریکا از بین مقالات متعدد وی برگزیده شده است. عنوان «مرد جهانی» که ترجمه انگلیسی عبارت «towatds universal man» است، مناسب‌تر آمده است؛ چراکه با وجودی که این عبارت انگلیسی مفهوم تقلایی برای رسیدن به حد کمال را دربر دارد، باید گفت تاگور از بسیاری جهات همان‌طوری که عقاید و افکار او در این مجموعه منعکس شده، نشان می‌دهد به آن مقام ارجمند نایل شده و به صورت مردی درآمد که افکارش تنها محدود به کشور هندوستان نبود، بلکه از دریچه چشم کسی که خود را متعلق به تمام دنیا می‌داند و سعادت و رفاه جهان را در نظر دارد به اوضاع می‌نگریست. مقالات این کتاب جنبه‌های زندگی از قبیل مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، تربیتیف اخلاقی، خانوادگی، مذهبی و فلسفی را شامل می‌شود.