بودا بیش از 2500 سال پیش در حالی که زیر درختی نشسته بود، با اشراقی عظیم به بیداری رسید و به معرفت تعیین‌کننده درباره سرنوشت آدمی راه برد و با یقینی تزلزل‌ناپذیر پی برد که خود از رنج آن سرنوشت رهایی یافته است. با گذشت زمانی چنین بلند گوئی غبار زمانه از شفافیت پیام و اشراق بودا نکاسته است. افسون بودا هنوز در ما کارگر است و نه در ما که حتی در پیشتازترین اندیشمندان امروز فرهنگ غرب از جمله کلود لوی اشتروس. اما چرا؟ و آیا این خود قابل دفاع است؟ آیا اهل رازی از دیار شرق که در نیمه‌های هزاره نخست پیش از میلاد در دل شرایط تاریخی‌ای به کلی بیگانه و متفاوت از روزگار ما می‌زیست چه در چنته دارد تا امروز و اکنون برای دنیای معاصر به ارمغان آورد؟

منابع مشابه بیشتر ...

62c56d85f04f3.png

مراکز مهم آیین بودایی در افغانستان

محمداسحق ابراهیمی

از جمله بازیابی‌های تمدن و آثار دیرینه در افغانستان، یکی هم آثار مهم «آیین بودایی» عصر آشوکای موریایی در قرن سوم قبل از میلاد در افغانستان است که در این خاک گستره‌ای چشمگیر داشته است. در این کتاب ابتدا سوابق تاریخی و زندگی‌نامه بودا پرداخته شده و سپس درباره نشر آیین بودایی در افغانستان و مراکز مهم این آیین در این دیار و همچنین انتشار از افغانستان به سرزمین چین مطالبی طرح شده است.

61659531825ae.png

کلیدهای ذن

تیک نات هان

تیک یا تیچ نات هان، رهرو بودایی و شاعر و مبارز سیاسی ویتنامی در جهان غرب پرآوازه بوده و صاحب چند کتاب مشهور مثل «لمس صلح و نفس بکش! تو زنده‌ای» و مانند اینهاست. ذن(Zen) مکتبی در مذهب بودایی است. این مکتب که در چین پدید آمده است، بر تفکر لحظه به لحظه و ژرف‌نگری به ماهیت اشیا اشاره می‌کند. این کتاب پیرامون آموزه‌های بنیادین ذن است که توسط یکی از راهبان مطرح بودایی در آموزش ذن نوشته شده است.