در کتابخانه ملی فرانسه مجموعه‌ای خطی مشتمل بر پنج رساله درباره بیطاری، در 199 برگ وجود دارد. رساله نخست‌ این مجموعه را مولانا مصطفی بن مولانا محمد مشهور به علمی‌ در سال 971 ق، در غرب ایران استنساخ کرده است و رسائل دیگر آن تاریخ و نام کاتب ندارد. رساله نخست این مجموعه، فرسنامه مبارک بن زنگی، معروف به قیم نهاوندی است، که در جوانی‌ سوارکار مشهوری بوده و این رساله را در 555 ق تألیف کرده‌ است. نسخه این رساله، که از نظر علمی و عملی اهمیت دارد، کامل نیست و در باب پنجاه و سوم پایان می‌یابد؛ احتمالا کاتب‌ آن، نسخه ناقصی را در اختیار داشته است. در این مقاله عنوان و آغاز و انجام هریک از پنجاه و سه باب آمده است. این فرسنامه منثور، حاکی از علاقه ایرانیان به پرورش و تربیت اسب در سده ششم هجری است.

منابع مشابه بیشتر ...

612385b41fa5e.jpg

مضمار دانش، فرس نامه (رساله ای در باب اسب از سده یازدهم ه)

نظام الدین احمد گیلانی

نظام الدین احمد گیلانی ملقب به حکیم الملک از پزشکان نامی ایران است که چندین سال در هندوستان مقیم بود و از محضر استادان بزرگی چون میرداماد و بهاالدین عاملی کسب فیض کرد. وی مدتها در دربار تیموریان هند به طبابت اشتغال داشت و از ملازمان شخصیتهایی چون مهابت خان خانخانان و عبدالله قطبشاه بود. حکیم الملک مرلف آثار بسیاری در طب و فلسفه و مذهب بوده است که در مقدمه کتاب حاضر شرح آنها آمده است. وی این کتاب را به دستور شاه عباس دوم در سال 1071ه. نگاشته است. این کتاب شامل یک مقدمه و سه مرحله (هر مرحله دارای 9 باب) و یک خاتمه است و موضوع آن در ذکر آغاز آفرینش اسب، محامد و ذمایم و سایر آنچه تعلق به شناخت اسب دارد، آداب تربیت و معالجات اسب است. مؤلف در خاتمه، اسبان و ایلخیهای شاه را در رجب 1067ه. گزارش کرده است.

5fbcebdcc881f.png

مراة التصوف؛ تصوف پَر اهم مخطوطات کی جزوی فهرست (= مراة التصوف؛ مختصر فهرست نسخه‌های خطی درباره تصوف)

سیدمحمود حسن قیصر اَمروهوی

در زمان چاپِ این کتاب، بخش نسخه‌های خطی «کتابخانه مولانا آزاد» در دانشگاه اسلامی عَلیگَر در هندوستان تقریباً 4500 نسخه خطی داشت که قریباً 1000 عنوان آن درباره تصوف بود. در این کتاب فهرست نسخه‌های خطی عربی و فارسی آورده شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

562e897011508.PNG

از پوست تا کاغذ (نکاتی در مورد چند نسخه خطی در خاورمیانه)

فرانسیس ریشار

در این مقاله سیر تاریخی جزوبندی در نسخ خطی در جهان‌ اسلام براساس نسخه‌های خطی موجود در کتابخانه ملی فرانسه‌ (پاریس) بررسی می‌شود.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
مقاله