اثر حاضر یکی از سخنرانیهای واسیلی ولادیمیرویچ بارتولد، یکی از شرق‌شناسان عالیرتبه روسی است که تحقیقاتش درباره تاریخ و جغرافیای منطقه ماورائ النهر شهرت جهانی دارد. بارتولد در این سخنرانی، جایگاه مناطق اطراف دریای خزر در تاریخ جهان اسلام، به تحقیق و بررسی تاریخ مناطق ماوراء قفقاز و شمال ایران که در مجاورت دریای خزر قرار دارند، بیش از همه آذربایجان، همچنین داغستان، مازندران و گرگان پرداخته است. اهمیت و ارزش این اثر در وحله اول بررسی تاریخ مناسبات جمهوری آذربایجان با همسایگان ساکن اطراف دریای خزر و حتی ورای خزر-ترکمنان- از قدیمترین دوران تا دوران حاضر است. در ضمن در این سخنرانی ارتباط متقابل آذربایجان با دورافتاده‌ترین مناطق آسیای مرکزی و در شمال با مناطق اطراف ولگا، از طریق ولگا با روسیه، از زمانهای قدیم مورد مطالعه قرار گرفته است. اثر فوق در سال 1963 در مسکو چاپ و دو تن از اعضای تحریریه به نامهای استاویسکی و برگل نظریات خود را در پی نوشتهای آن ارائه دادند.

منابع مشابه بیشتر ...

659eaf879979e.jpg

تاريخ روابط ايران و ناپلئون (بانضمام سياست روس و انگليس در ايران)

عباس ميرزا اعتضادالدوله

در نیمه اول قرن سیزدهم هجری وقایع و حوادث بزرگ و مهمی در اروپا روی داد که اثرات آن از حدود اروپا خارج شد و به دیگر نقاط جهان نیز وارد شد. در این میان ایران هم به نوبه خود از اثرات آن حوادث مهم مانند انقلاب کبیر فرانسه و جهانداری ناپلئون کبیر و لشکرکشی ها و فتوحات او بی نصیب نماند. سیاست خارجی ناپلئون اول و عشق او به غلبه بر انگلستان و جنگ های بین ایران و کشور استعمارطلب روسیه تزاری خواه ناخواه دربار فرانسه و ایران را به هم نزدیک کرد. در پی تهاجم سپاه روسیه به ناحیه قفقاز در سال ۱۲۱۸هـ.ق. فتحعلی شاه که درصدد جلب متحدی بود، نامه ای مبنی بر علاقه خود به عقد اتحاد با فرانسه به ناپلئون نوشت. ناپلئون با آنکه با این اتحاد موافق بود، اما چون اطلاعات دقیق و کاملی از وضع سیاسی و عمومی ایران نداشت، بعد از رسیدن نامه فتحعلی شاه، ژوبر مترجم و منشی دربار خود را از راه عثمانی به ایران فرستاد تا تحقیقات خود را از دو کشور مزبور به امپراتور گزارش دهد. کمی بعد از حرکت ژوبر، ناپلئون آجودان مخصوص خویش رومیو را نیز به ایران فرستاد. رومیو در رجب سال۱۲۲۰ هـ.ق. با منشی خود وارد تهران شد، اما چند روز بعد از ورود به ایران وفات یافت. ۹ ماه بعد از مرگ رومیو، ژوبر که قبل از ورود به ایران برای انجام ماموریتی به عثمانی رفته بود، به ایران آمد و به حضور فتحعلی شاه رسید. اما او نیز به علت بیماری نتوانست در ایران دوام آورد و ناگزیر شد ایران را ترک کند و به اروپا برگردد... با مرگ آغا محمدخان قاجار حکومت ایران به فتحعلی شاه رسید و مدت سی سال و پنج ماه بر ایران حکومت کرد. حکومت وی مصادف بود با ظهور ناپلئون در اروپا، کوشش دولت انگلستان برای حفظ مستعمرات خود و به قدرت رسیدن الکساندر اول تزار روسیه که می خواست به وصیت پطر کبیر برای راه یابی به آب های آزاد ..

659169cd07283.jpg

نویسندگان روس‌

خشایار دیهیمی

این کتاب شامل معرفی و بررسی آثار 162 تن از نویسندگان روس از سال 1700 تا 1985 است و در آن سعی شده است هیچ نویسندهٔ روسی، حتی کم‌اهمیت، از قلم نیفتد. درضمن مدخلی هم جهت آشنایی خوانندگان با ادبیات کهن روسیه از قرن یازدهم تا پایان قرن هفدهم آمده است. مداخل مفصل کتاب از مجلدات مختلف کتاب European Writers و مداخل کوتاه‌تر از کتاب A Handbook of Russian Literature برگرفته شده‌اند. مقالات به ترتیب تاریخ تولد نویسندگان مرتب شده‌اند تا خواننده بتواند از آن همچون کتاب تاریخ ادبیات روسیه استفاده کند، اما فهرست‌هایی به ترتیب الفبای فارسی و لاتین و نیز فهرست‌هایی از مجلات و نشریات روسی، و تلفظ اسامی با الفبای فونتیک بین‌المللی در کتاب گنجانده شده است. به هر مدخل نیز کتاب‌شناسی لاتین و فارسی مربوط به آن اضافه گشته است.