در اين نوشتار انواع درخت نخل، صنايع‌دستي حاصل از اين درخـت، سـاختمان و اجزاي درخت نخل، انواع خوراكي‌ها و شيريني‌هايي كه از خرما تهيه مي‌شـود و اسـامی درختان و گياهان دارويي مخصوص اين ناحيه، به ترتيب الفبايي، ذكر مي‌شود.

منابع مشابه بیشتر ...

6120e201d5061.jpg

فین بندرعباس به همراه واژه نامه گویش محلی

احمد سایبانی

"فین "نخلستان انبوهی است که در فاصله 95کیلومتری شمال غربی بندر عباس و کرانه خلیج فارس واقع شده است .این کتاب حاوی اطلاعاتی است درباره موقعیت و ویژگی‌های جغرافیایی، سابقه تاریخی و فرهنگ عامه منطقه مذکور که در دوازده فصل و سه پیوست فراهم آمده است .فصل اول به توصیف وضع طبیعی و جغرافیایی فین اختصاص یافته، شامل این مطالب است :خانه‌ها، کوه‌ها، راه‌ها .فصل دوم درباره نخل و خرمای فین تدوین شده مشتمل بر این مطالب است : تکثیر نخل، اجزای نخل، مراحل مختلف رشد میوه نخل، انواع نخل و نام و مشخصات آنها، فرآورده‌های خرما، طریقه جمع‌آوری خرما، واحد خرما، بسته‌بندی خرما، صنایع دستی از نخل، بارور ساختن نخل، آفت نخل و خرما، ترکیبات قندی خرما، و خواص خرما .عناوین دیگر فصل‌های کتاب بدین قرار است" :چشمه‌های فین" ;"غلات و نباتات" ;"فرهنگ عامه" ;"آثار تاریخی و قدیمی" ;"انواع بازی‌ها" ;"انواع بیماری‌ها" ;"کدخدایی در فین" ;"فرهنگ و زبان و ضرب‌المثل‌ها ;" "حوادث تاریخی" ;"چشمه‌های آب گرم و سرد ."پیوست‌ها عبارت‌اند از :نام‌های خانوادگی ;آمار جمعیت، پیوست ;عکس‌ها و اسناد .

5d9e32b9835c9.png

واژه‌نامه و گویش گاوکشک

سیدحسن موسوی

این کتاب دربرگیرنده فرهنگ واژگان و بررسی علمی دستگاه‌های فعلی گویش مردم قریه «گاوکشک» در استان فارس است. این قریه یکی از روستاهای بخش کوهمره نودان است که در حدود صدکیلومتری جنوب غربی شیراز و در جاده کازرون قرار دارد. این روستا از روستاهای تاریخی است که در بسیاری از متون کهن نیز از این قریه نام برده شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

55fd1d27828cf.PNG

مازندران و البرز در شاهنامه

بهجت نجیبی فینی

شاهنامه فردوسی به عنوان مدرکی مستند، دال بر وطن‌دوستی و عظمت و قدمت تاریخی ایرانیان، هنوز هم نه تنها برای ما ایرانیان، که برای همه جهانیان که در عرصه ادبیات جهان، نکته‌هایی نغز و رازها و رمزهایی هیجان‌انگیز دارد که از رهگذر تحلیل‌های بایسته، شایسته است گشوده آید. یکی از مسایل، گستره جغرافیایی است که در شاهنامه از آن سخن به میان آمده است. در این باب پژوهش‌گران شاهنامه پیوسته خواهان پاسخگویی به این پرسش هستند که مازندران و البرز در این اثر جاویدان به کدام منطقه جغرافیایی گفته می‌شده است. آیا این دو منطقه در کشور پهناور ایران قرار دارد یا در جایی غیر از ایران واقع شده است؟ در این مقاله به مدد کتاب‌های کهن جغرافیایی و نوشته‌های پژوهش‌گران معاصر در این باب، سعی شده است به این پرسش‌ها، پاسخی درخور داده شود.

مشاهیر ادبیات فارسی/فردوسی/پژوهش درباره فردوسی
مقاله