اين مقاله، بر اساس چارچوب نظريه بحرانِ توماس اسپريگنز، كه زيرمجموعه رهيافت هنجاري به شمار مي‌آيد، به بررسي مفهوم «انقلاب» در شعر طاهره صفّارزاده مي‌پردازد. اين رهيافت به چهار پرسش اصلي پاسخ مي‌گويد: چيستيِ بحران، علّت آن، آرمان‌هاي متفكّر و راه درمان. از تأمل در شعر صفّارزاده، از منظر نظريه يادشده، دانسته مي‌شود كه وي، در شعر خود، سه بحران سياسي، فرهنگي و اقتصادي در جامعه پيش از انقلاب اسلامي را به تصوير مي‌كشد و علّت بحران را در استعمار، تبعيض، گسست از مبانيِ اسلامي و حقّانيت مذهبي مي‌بينـد. او آرمان خويش را عدالت و آزادي و جامعه مطلوب مذهبي مي‌يابد و براي تحقّق آن، تغييرات اساسي به شيوه انقلابي را اثر بخش مي‌داند.

منابع مشابه بیشتر ...

5fbe7db362185.jpg

بحران

علی شعبانی

کتاب بحران مربوط به شش سال از پنجاه سال سلطنت دودمان پهلوی است. برخی دیالوگها نیز بجای آنکه مولود تخیل نویسنده باشد رنگی از واقعیت دارند. نویسنده کتاب علی شعبانی می‌باشد که در سال 2535 شاهنشاهی چاپ شده است.

5890c330a36e6.jpg

اسپارتاکوس

هوارد فاست

رمان تاریخی اسپارتاکوس در سال 1951 توسط هوارد فاست (1914 – 2003 )، نویسنده اهل آمریکا نوشته شد. این کتاب که یکی از آثار مشهور ادبیات جهان است سرگذشت اسپارتاکوس جنگجوی ماهر و برده قیام کننده علیه روم را روایت می کند. اسپارتاکوس از اهالی شمال دریای اژه و از مردم تراس بود که در جنگ اسیر ارتش روم شد و سپس به جمع گلادیاتورها پیوست. او که در مرکز آموزشی گلادیاتورهای رم فعالیت می ‌کرد، در پی ستم هایی که بر بردگان وارد می ‌شد، در سال 73 پیش از میلاد دست به قیام گسترده‌ای زد و در راه آزادی به پیروزی‌هایی نیز دست یافت. چاپ چهارم این کتاب با ترجمه ابراهیم یونسی در سال 1356توسط انتشارات امیرکبیر به چاپ رسید.