این کتاب، ترجمه‌ی فارسی از متن عربی شاهنامه‌ی ثعالبی است که با دوره‌ی سلطنت پادشاهان اساطیری (کیومرث، هوشنگ، طهمورث و جمشید) آغاز می‌شود وسپس سلطنت ضحاک و نابودی او به دست فریدون، و آغاز سلسله‌ی کیانی و دوره‌ی حماسی بازگو شده و سرانجام دوره‌ی تاریخی تا پایان سلطنت یزدگرد روایت می‌شود.

منابع مشابه بیشتر ...

65d4a5b47d0f4.jpg

کارنامه زنان مشهور ایران در علم، ادب، سیاست، مذهب، هنر، تعلیم و تربیت از قبل از اسلام تا عصر حاضر

فخری قویمی

فخری قویمی در مقدمه در مورد موضوع کتاب می گوید: قسمت اول شامل شرح زندگی و معرفی زنانی است که تا قبل از حمله اعراب و مغولان در ایران می زیسته اند و حتی بعضی از آنان به مقام شاهنشاهی و نیابت سلطنت و حکمرانی و سفارت و دریاداری و غیره رسیده اند. قسمت دوم مربوط میشود به بیوگرافی شیرزنانی که در زمان تسلط تازیان و مغولان خونخوار در رشته های مختلف دینی و علمی و هنری و غیره شهرت داشته اند. لیکن رفته رفته در اثر تعصبات خشک و بی مورد و از ترس روبرو شدن با بیگانگان و همچنین مقتضیات سیاسی زنان بیشتر اوقات خود ا به اداره امور خانه و تعلیم و تربیت فرزندان پرداختند. با این وصف شیرزنان بیداردلی از این جمع برخاستند که پیشگامان فرهنگ و آموزش زنان امروز شدند. قسمت سوم تشریح زندگانی و سیر پیشرفت زنان مشهور ایران در قرن اخیر صحبت به میان آورده است.

65b90aecc9e29.jpg

سلسله های اسلامی

کلیفورد ادموند بوسورث

«سلسله‌های اسلامی جدید»، اثر کلیفورد ادموند بوسورث، و ترجمه فریدون بدره‌ای برای آگاهی و کسب اطلاع از حکومت‌های جهان اسلام با فهرستی از سلاطین و ذکر سنوات سال‌های هجری و میلادی توسط موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی در تهران در سال ۱۳۷۱ به زیور چاپ آراسته گردیده است. کتاب از یک پیش گفتار و ۱۷ فصل و ۱۸۶ سلسله اسلامی به همراه شاخه‌های فرعی آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است؛ خلفا اسپانیا شمال افریقا مصر و شام عراق و جزیره پیش از سلجوقیان شبه جزیره عربستان افریقای غربی افریقای شرقی و شاخ افریقا قفقاز و سرزمین‌های غربی ایران پیش از سلجوقیان سرزمین‌های شرقی ایران سلجوقیان، وابستگان آن‌ها و اتابکان ترکان در اناطولیا مغولان و جانشینان آن‌ها ایران بعد از مغول آسیای مرکزی پس از مغولان افغانستان و شبه قاره هند جنوب شرقی آسیا و اندونزی