یکی از بزرگ‌ترین خدمات ایران به تمدن دنیا از راه صنعت بوده است. تاریخ صنعت افتخارآمیز این کشور از ادوار پیش از تاریخ آغاز شده و پس از هزاران سال به ما رسیده است که شاید قالی و قالیچه بهترین نمونه آن صنعت باشد. در طی فصول این کتاب کوشیده شده خدمات بزرگ این مملکت و جلوه عظیم صنعتی آن به نظر خوانندگان برسد.

منابع مشابه بیشتر ...

6276769d07795.png

بشقاب نقره منحصربه‌فرد ساسانی مکشوفه در حوالی ساری

علی حاکمی

در سال 1334 در خارج شهر ساری، ضمن خاک‌برداری‌هایی که در کنار کوره‌های آجرپزی مجاور ایستگاه راه‌آهن به عمل می‌آمد، پس از تفحص و کاوش از دل خاک سه قطعه ظرف نقره متعلق به دوره ساسانی بیرون آمد. بین این سه قطعه ظرف مکشوفه، بشقابی وجود دارد که از لحاظ زیبایی و جنبه هنری و صنعت فلزکاری شایان توجه بوده است. این نوشتار اختصاص به تتبع و تحقیق درباره این ظرف خاص دارد.

60200a93781eb.jpg

صنایع ایران بعد از جنگ

علی زاهدی

مندرجات این کتاب به سه فصل تقسیم گشته است: فصل اول شامل مسائل اقتصادی است که ارتباط تام با ایجاد و نگهداری و توسعه صنایع دارد، در فصل دوم صنایعی که باید مورد توجه مخصوص برنامه صنعتی کشور قرار گیرد تشریح شده آنچه در دوره پهلوی انجام گرفته ذکر گشته و دنباله اقدامات مزبور مشخص شده است. فصل سوم به معادن ایران اختصاص یافته و برنامه مربوط به این رشته از امور اقتصادی را بیان نموده است.