لایبنیتس این گفتار را به منظور پاسخی به جدال بین دو فیلسوف مهم زمان، یعنی "نیکولا مالبرانش "و "آنتوان آرنو"، فراهم آورده است .این گفتار را از برخی جهات می‌توان بازگویی انتقادی مابعدالطبیعه‌ای دانست که به مابعدالطبیعه "مالبرانش "بی شباهت نیست .در بخشی از کتاب خاطر نشان می‌شود : "اصلاح مورد ادعای لایبنیتس در مورد صورت‌های جوهری با نقادی او از گزارش دکارت از ماده پیوند خورده است ...فرض لایبنیتس این بود که یک جوهر باید از دو اصل برخوردار باشد :اصل وحدت بخش (که آن را یک چیز فردی سازد) و اصل این همان (که آن را در زمان‌های مختلف همان چیز و متمایز از چیزهای دیگر گرداند) .لایبنیتس بر این عقیده بود که دکارت در عین حال که در ترک صورت‌های جوهری در علوم طبیعی بر حق بود، در باور به این که می‌تواند در مابعدالطبیعه از آنها صرف نظر کند راه خطا پیمود .بدون صورت‌های جوهری یا چیزی همانند آنها هیچ مبنایی برای بحث از اشیای مادی به عنوان جوهر به معنای دقیق کلمه وجود نخواهد داشت، زیرا هیچ دلیلی نخواهیم داشت که قسمتی از ماده را چونان وحدتی حقیقی تلقی کنیم...، بدون اصل این همانی "هیچ جسمی بیش از یک لحظه دوام نخواهد آورد ."

منابع مشابه بیشتر ...

663cd38d356af.jpg

متافیزیک

فلیسین شاله

کتابی که ترجمه آن اینک از نظر شما میگذرد رساله مختصری است که بیشتر برای تدریس در مدارس نوشته شده است. فلیسین شاله، دراین رساله موجز سعی کرده است چنانکه شیوه اوست تمام مسائل مهم متافیزیک را با بیان ساده و دلپذیری مطرح و تقریر کند. بیان او در مورد مباحث فلسفی بیان یک فیلسوف نیست بیان یک معلم است. بیان او در مورد انتقاد، معتدل و در قضاوت، محتاط جلوه می کند. اقوال و آراء را با بیان ساده و موجزی تقریر می نماید و در همه حال سعی دارد تمام مطالبی را که درباره هر کدام از مسائل متافیزیک گفته اند، تا حدامکان جمع و نقل نماید. معذلک بدون سابقه ذهنی درک مطالب او دشوار خواهد بود. خواننده این کتاب وقتی به خوبی می تواند این مسائل مهم و دقیق و مبهم را درک کند که با جمال از تاریخ فلسفه را می توان توصیه کرد. خواننده ایرانی در چنین مواردی می تواند به کتاب نفیس "سیر حکمت در اروپا" مراجعه نماید.

64e9e7169597e.jpg

دو رساله در فلسفه اسلامی‌: تجدد امثال و حرکت جوهری‌، جبر و اختیار از دیدگاه مولوی‌

جلال الدین همایی

در این مجموعه، دو رساله کوتاه از حکیم "عمر خیام"، متن عربی و ترجمه فارسی به طبع رسیده است .در رساله اول، سه مسئله مطرح و پاسخ داده شده است .این مسائل درباره نفوس ناطقه، حوادث امکانی باطل، و اثبات وجود زمان به حرکت و حد حرکت، و سپس قائم نبودن حرکت به ذات خود، است .رساله دوم نیز "پرتوی عقلانی بر موضوع علم کلی "نام دارد .