کشور باستانی ایران یا گاهواره تمدن چندهزارساله گیتی که یکی از کهن‌ترین مدنیت‌های بشری به شمار آمده، کشوری که تاریخ مشعشع و درخشانش از بهترین و برازنده‌ترین و سرافرازترین تواریخ دنیا شناخته شده است. نویسنده در این کتاب برای نشان دادن اقتداری و بزرگواری امپراتوری ایران یادداشت‌هایی از خامه مورخین مشهور داخلی و خارجی را گردآوری کرده است.

منابع مشابه بیشتر ...

6613f50fa637b.jpg

گوشه ای از فرهنگ ایران باستان

فرهاد آبادانی

گنجینه فرهنگ و تمدن کهن سال ایران باستان دانشمندان و پژوهش کنندگان را به تحقیق و تتبع هر چه بیشتر واداشته و هر روز بر دامنه آن افزوده میگردد و در دانشگاههای معتبر جهان شعبه ویژه ای از دروس تحصیلی را تشکیل داده و محققین عمری را در پی جویی آن صرف می نمایند. مستشرقین با بررسی اسناد علمی و مشاهدات عینی، توانسته اند تحقیقات منظمی را دنبال نموده و در دسترس علاقمندان قرار دهند. کتاب حاضر جزئی از این تحقیق به شمار میرود که نویسنده محترم آن سعی نموده است بارزترین آثار را جمع آوری نموده و بنام "گوشه ای از فرهنگ و تمدن ایران باستان" در اختیار ایران دوستان بگذارد. آنچه در این مجموعه گردآوری شده است، نوشته ها و ترجمه هایی است که در مجله های مختلف ادبی و اختصاصی به چاپ رسیده است. این مقالات در طی مدتی کمتر از ده سال از نوشته ها و تحقیقات دانشمندانی که در تمدن و فرهنگ ایران صاحب نظر و متبحر بوده اند و در مجله های مختلف خارجی چاپ نموده اند ترجمه شده اند.

64e629c186afe.jpg

کانی شناسی در ایران قدیم - جلد دوم

محمد زاوش

این کتاب به چگونگی شناخت سنگ‌های گرانبها و دانشی که دانشمندان قدیم ایران از آنها داشته‌اند می‌پردازد. همچنین به شرح کانی‌ها، کانه‌ها و موادمعدنی دیگر و همچنین بعضی اسفنج‌ها، صدف‌ها و سنگواره‌ها که قدما آنها را نیز در گروه سنگ‌ها طبقه‌بندی کرده‌اند، می پردازد. این کتاب شامل 11 بخش است : 1. کانی‌شناسی و سیر پیشرفت آن در ایران/ چگونگی پیشرفت علم کانی شناسی 2. کلیات کانی‌شناسی/ اعتقاد به سنگ های قدیمی/ کانی‌ها در اشعار 3. کانی‌ها 4. فلزات 5. کانه‌ها- شبه فلزات 6. ئیدروکربورها 7. املاح 8. سیلیکات‌ها 9. مرجان‌ها- اسفنج‌ها- سنگواره‌ها و... 10. سنگ‌های ساختمانی 11. سنگ‌های افسانه‌ای.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

622dffff87139.png

زن در ادیان بزرگ جهان

در این کتاب یکی از مهم‌ترین مسائل روز یعنی جایگاه زن در ادیان چه از منظر نوشته‌های کهن و چه در زندگی واقعی به دقت بررسی شده است. در هر بخش نقش زنان در گردهمایی مذهبی رابطه مذهب با نقش عمومی زنان در جامعه و اهمیت تأثیرات فرهنگی بر جایگاه مذهبی زنان توضیح داده شده است. هشت دین مهم بودیسم، مسیحیت، هندوئیسم، اسلام، یهودیت، سیکهیسم، مذاهب چینی و مذاهب ژاپنی، برای سؤال‌هایی درباره جایگاه زن در ازدواج، خانه، خانواده و اجتماع پاسخ‌هایی ارائه می‌دهند.

فرهنگ و تمدن/ادیان و آئین
کتاب