این کتاب به دوازده فصل تقسیم شده و تاریخ روابط چین از روزگار اشکانی تا شاهرخ تیموری را دربر می‌گیرد. دو فصل نخست درباره روابط چین و ایران دوره هان و دوره وی است که تقریبا هم‌زمان با دوره اشکانی است. فصل سوم تا پنجم درباره روابط چین در ایران در دوره‌های سویی و تانگ، هم‌زمان با دوره ساسانی تا صدر اسلام است. فصل ششم که یکی از مهم‌ترین بخش‌های کتاب را شکل می‌دهد، درباره گسترش ادیان ایرانی است. در این بخش چگونگی شکل‌گیری و گسترش دین نسطوری، زرتشتی، مانوی و اسلام در سرزمین چین بررسی شده است. فصل‌های هفتم و هشتم درباره انواع سنگ‌های معدنی، گیاهان و حیوانات پارسی و چینی است که این اطلاعات از نوشته‌های کهن چینی گردآوری شده است. فصل‌های پایانی کتاب درباره روابط چین و ایران در روزگار اسلامی است.

منابع مشابه بیشتر ...

630a202b5f449.png

مأموریت سرپرسی کاکس در حوزه خلیج فارس و ایران

فلیپ گریوز

سر پرسی کاکس در ایران و به‌ویژه میان علاقمندان به تاریخ معاصر ایران نامی آشناست و هرگاه از قرارداد پرآوازه 1919 میلادی سخن به میان می‌آید، نام او وثوق‌الدوله هم به ذهن متبادر می‌گردد. این کتاب ترجمه بخش‌هایی از کتاب «مأموریت سر پرسی کاکس در حوزه خلیج فارس و ایران» نوشته فیلیپ گریوز است که حاوی اطلاعاتی بکر و ارزشمند است و مترجم تنها فصل‌های مربوط به حضور کاکس در خلیج فارس و ایران را برای ترجمه برگزیده است. ماده خام فیلیپ گریوز برای تألیف این کتاب گزارش‌های سالانه‌ای است که کاکس برای مقامات مافوق خود به وایت هال و سیملای هند ارسال می‌کرده است.

630235821a866.png

ایران و عمان در دوره ناصری: روابط ایران و عمان در دوره ناصرالدین شاه قاجار (1264 ـ 1313 ق)

بدرجهان ابراهیمی نژاد

در آستانه قرن سیزدهم هجری قمر، آل بوسعید در عمان قدرت را به دست گرفتند. آنان بازرگانانی سیاست‌مدار بودند و با انتقال مرکز حکومت خود از رستاق به بندر مسقط و توسعه نیروی دریایی، به‌تدریج متوجه بنادر و جزایر ایرانی شدند. هم‌زمانی این رویدادها با شرایط حاکم بر ایران در حکومت آقامحمدخان قاجار موجب شد بندر عباسی و سواحل و جزایر شرقی خلیج فارس با عنوان اجاره گمرک، به عمان اجرا داده شود. روابط ایران و عمان به منزله یکی از مهم‌ترین مسائل خارجی مرتبط با خلیج فارس در این دوره از اهمیت بسیاری برخوردار شد. در این کتاب به روابط این دو کشور در دوره ناصرالدین شاه پرداخته شده است.