626a91a8c639f.png

از شعر تا شعردرمانی: کاربرد شعر در روان‌درمانی

مکان چاپ: تهران ناشر: مؤلف تاریخ چاپ: ۱۳۶۶ هجری شمسی زبان: فارسی

شعردرمانی شیوه‌ای ویژه در افق روان‌کاوی بوده و از سرودن شعر به صورت دسته‌جمعی، قرائت و اجرای شعر، استفاده از شعر در گروه و استفاده در مداوای بیماران، مشکلات نوجوانان و جوانان در راه درمان استفاده می‌شود. این کتاب دربرگیرنده سلسله مقالاتی است با عنوان «از شعر تا شعردرمانی» که در سال 1350 در مجله‌ تازه‌های روانپزشکی چاپ گردیدند. در واقع این کتاب دربرگیرنده تجربیاتی است که نویسنده در جلسات روان‌کاوی به دست آورده است. استفاده از سخن شاعرانه به طور خودبه‌خود و ناآگاه در گفتگو و صحبت روزمره انجام گرفته و به همین دلیل منطقاً نباید اگر از استفاده از شعر در روان‌کاوی انفرادی سخن می‌رود، شگفت‌انگیز باشد.

منابع مشابه بیشتر ...

60ae3592a5ff1.jpg

برداشتهای روان درمانی از مثنوی

محمدصادق مومن زاده

نگارنده در کتاب، ابتدا نگاهی به عرفان و تاریخچه آن می‌افکند و در پی آن، پیشینه روان درمانی را بیان نموده، تعاریفی از روان درمانی و هدف آن به دست می‌دهند .وی مبحث اصلی کتاب را با مدخل((نقاط مشترک عرفان ایرانی و روان درمانی)) پی می‌گیرد ;سپس شباهت‌هایی میان اندیشه مولانا و فروید بازگو می‌کند . ((ارتباط پیر و مرید در عرفان))، ((انواع عشق))، ((شناخت درمانی و مولانا)) و ((کل‌نگری عرفانی)) از دیگر مباحث این کتاب به شمار می‌آید .

5ff3054bf0f73.png

فرشته‌ای در جنگل: شعردرمانی در ادبیات پارسی

جلال بریمانی

بعضی از روانکاوان از شعر، کلمات قصار و ضرب‌المثل‌ها برای درمان بیماران خود استفاده می‌کنند و می‌گویند شعر باعث تسهیل درمان شده، مدت درمان را کاهش می‌دهد. استفاده از شعر ممکن است به شکل انفرادی یا گروهی یا به صورت سرود باشد. نویسنده در پیش‌گفتار این کتاب به مفاهیم شعر و شعردرمانی پرداخته و سپس درباره روانکاوی در ادبیات و به‌ویژه شعر مطالبی را ارائه کرده است.