این کتاب برداشت و تحلیل تازه‌ای درباره شخصیت یکی از بزرگ‌ترین فرمانروایان حادثه‌ساز تاریخ حوزه تمدن ایرانی است که توسط دانشمندی از همین خطی که بیش از نیم قرن در تاریخ آسیای میانه به‌ویژه تاریخ تیموریان تحقیق کرده است، نوشته شده است. نکته مهم درباره این کتاب نظر مؤلف درباره فرهنگ و تمدن ایرانی است. وی معتقد است تاریخ کشورهای آسیای میانه و به طور کلی کشورهای حوزه تمدنی ایرانی، بدون بررسی تاریخ ایران امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل اصرار دارد در هر تجزیه و تحلیل و در هر شرایطی که تاریخ و فرهنگ و تمدن این کشورها تعریف و تحلیل و تدوین می‌شود، جایگاه ایران برجسته و محفوظ بماند.

منابع مشابه بیشتر ...

62f8e00e3e328.png

سیاست پولی ـ مالی تیمور و خاندان او و سکه‌های آنها

عرفان توختییف

سکه‌ها در مطالعه چگونگی اوضاع اقتصادی نظام اجتماعی و سیاست پولی ـ مالی، منابع کتبی تاریخی مهم می‌باشند. در عین حال آنها سند حقیقی که در تعیین نمودن روابط اقتصادی ـ تجارتی گذشته در تاریخ، وقایع تاریخی، سالنامه‌های تاریخ خاندان‌ها و نام‌های ثبت‌نشده حکمرانان در منابع کتبی و سال‌های آنها، اطلاعات تاریخی پرارزش را می‌دهند، به شمار می‌روند. این کتاب بر اساس کلکسیون‌های موجود در شعبه سکه‌شناسی موزه دولتی تاریخ ازبکستان و همچنین بر اساس پول‌های نقره‌ای و مسی امیرتیمور و بازماندگان وی در داخل دو دفینه کشف‌شده که مربوط به اواخر قرن چهاردهم و اوایل قرن پانزدهم بود، تهیه شده است.

62b1bd962054e.png

امپراتوری صحرانوردان

رنه گروسه

این کتاب از مهم‌ترین و ارزنده‌ترین کتاب‌های تاریخی است که تماس بسیاری با تاریخ ایران دارد. نویسنده در این کتاب وقایع چین و مغولستان و تبت و هند و ترکستان و ماوراءالنهر و بالاخره خاورمیانه و به‌ویژه ایران را از ادوار ابتدای تاریخ انسانی تا اوایل قرن بیستم نمایانده است. در اینجا سه چهره مهیب و خونریز و مخرب عالم، یعنی آتیلا، چنگیزخان و تیمور که روم و ایران و چین را به خاک و خون کشیدند با قلم سحار نویسنده تصویر گردیده‌اند. این کتاب به تاریخ اقوام نیمه‌بربر آسیای میانه می‌پردازد. این اقوام که گاه چون سکاها و اسکیت‌ها از نژاد قدیم آریایی، گاه چون چنگیز و تیمور از نژاد مغول و گاه چون سلجوقیان از نژاد ترک هستند، همواره در طول تاریخ معضل بزرگ آسیا و اروپای شرقی بوده‌اند.