از آنجا که تحصیل علم منطق برای همه لازم و به‌ویژه برای کسانی که مایل به تحصیل علوم فلسفی هستند، به منطله کلید فلسفه بوده و از تحصیل این مفتاح برای گشودن ابواب حکمت و فلسفه ناگزیرند، نویسنده در این کتاب مختصری درباره این علم به رشته نگارش درآورده و از کتب قدیمه مانند شمسیه و شرح تهذیب المنطق، اقتباس کرده و سپس با کتب متداول در مصر از قبیل منطق المشرقین شیخ ابوعلی سینا و منطق منظوم فارابی و الدروس المنطقیه للمدارس الامیریه مطابق کرده و به زبان فارسی تألیف کرده است.

منابع مشابه بیشتر ...

570d118e1eeb2.PNG

زبان و مسائل پيرامون آن در مثنوي معنوي

سعید گراوند

توجه به زبان يکي از آرا و انديشه‌هاي مولوي در مثنوي معنوي است. در تفكر عرفاني مولوي، حقيقت زبان نه چيزي از جنس لفظ که از جنس معنا است و آن معنا که سرچشمه اصلي کلمات است، "بانگ حق" است. بر اساس آنچه که در سنت عرفاني «زبان در مقام تحليل» ناميده مي‌شود، مولوي خلاف بسياري از متفکران مسلمان درباره زبان رويکردي صرفا ظاهري و مبتني بر قرارداد اتخاذ نمي‌کند، زيرا چنين تفسيري بيرون از عرصه آرا و انديشه‌هايي است که او پيرامون زبان به دست مي‌دهد. اين مقاله مي‌کوشد با نگاهي تازه، فلسفه زبان و مسائل پيرامون آن را از منظر عرفاني در قالب طرح بسياري از پرسش‌ها بحث و بررسي کند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

637a3f41a0187.jpg

مقام زن در آفرینش

حبیب الله آموزگار

در نهضتها و تحولهای سیاسی و اجتماعی پنجاه سال اخیر ایران، از توسعه فرهنگ و اصلاح دادگستری و تغییر لباس مردان و رفع حجاب زنان که به اراده رضاشاه صورت گرفت و دنباله آن از اصلاحات اجتماعی و فرهنگی و بهداشتی و تساوی حقوق سیاسی و اجتماعی زنان و دهقانان و کارگران، که به اراده محمدرضا شاه پهلوی به مرحله ایجاد و اجراء درآمده، نویسندگان و روشن فکران نیز در آن مدت به فراخور فهم و دانش و توانایی خویش در ترویج و نشر و تقویت آن اصلاحات و تحولات قدمهایی برداشته و قلم فرسایی کرده و کم و بیش کتابهایی ترجمه و تالیف نموده اند که مورد استفاده همگانی قرار گرفته است. نویسنده نیز در سالهای 1307 و 1308 ش که آغاز تحولات اجتماعی بود، سلسله مقالاتی در موضوعهای "اصلاحات اجتماعی"، "عالم ارواح"، "زن در جامعه" در روزنامه اطلاعات نوشت که مورد استفاده عامه قرار گرفت و دفتر آن روزنامه آنها را به صورت کتاب جداگانه نیز منتشر ساخته است ولی در قسمت وضعیت و مقام و موقعیت زن در اجتماع و مزایا و حقوق و وظایف و تکالیف او توفیق و فرصتی کامل به دست نیامده بود تا به تالیف این کتاب که شامل مزایا و اهمیت وجود زن در اجتماع مترقی و حدود و حقوق و وظایف و تکالیف و ساختمان جسمی و روحی و صفات ویژه اوست موفق شد. بعضی از عناوین فهرست کتاب عبارتند از: آفرینش انسان ار نظر ادیان، رقابتهای مضر خانوادگی، وضعیت اجتماعی زن در قدیم، زن در شرع ادیان، زنان مشهور و نابغه، شرح عیبها و فسادهای اجتماعی و ...

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب
60082a09d97bb.png

خلاصه تفسیر ادبی و عرفانی قرآن مجید به فارسی از کشف الاسرار ده جلدی خواجه عبدالله انصاری (جلد دوم)

تفسیر «کشف الاسرار» در اصل متنی است که پیر صافی ضمیر عارف به معارف اسلامی، خواجه عبدالله انصاری تألیف و در سال 530 هجری قمری یکی از مریدان و معتقدان او با نقل اخبار و اشعار مناسب و حکم و امثال به شرح و بسط آن همت گماشته است. این کتاب در دو جلد، خلاصه‌ای از آن کتاب است تا فایده آن نصیب عام گردد و همه شیفتگان زبان شیرین فارسی از هر طبقه و مقام بتوانند از آن استفاده کامل بنمایند.

نثر/متون کهن/تفسیری و دینی
کتاب