کتاب برگزیده سروده های انقلابی در آستانه هفتمین سالگرد جنبش مسلحانه انقلابی، سازمان دانشجویان ایرانی در آمریکا برگزیده ای از سرودهای انقلابی پس از سیاهکل را منتشر کردند.

منابع مشابه بیشتر ...

6543b5e5e0c68.jpg

طربنامه‌ی عشق‌: پژوهشی در یک غزل حافظ

آرش قادری

در این اثر، نویسنده در آغاز ذیل غزل ((در ازل پرتو حسنت ز تجلی دم زد)) عقاید و مشرب حافظ را شرح می‌دهد. سپس به شرح غزل ((آینه)) پرداخته، معتقد است این غزل با همان مضمون غزل ((در ازل)) سروده شده با این تفاوت که شاعر یکی را در دوره جوانی و دیگری را در ایام پیری و کمال سروده است .در پی مباحث یاد شده غزلی از ((سلمان ساوجی)) نقل می‌شود که به زعم نویسنده شاعر آن‌را از حافظ تقلید کرده است.

65312e5c13405.jpg

گزیده هایی از ترانه های روستایی فارسی با ترجمه منظوم به ترکی آذری

محمدعلی فرزانه

گزیده ترانه های روستایی فارسی، همراه با ترجمه منظوم به ترکی آذری، که از نظر علاقمندان و مشتاقان این سروده های نغز و موزون خلقی می گذرد، بیش از آنکه بتواند نشانگر رویداد مترجم در ترجمه این ترانه ها به زبان ترکی آذری به حساب آید، می تواند بیانگر انس و الفتی باشد که نگارنده از دیرباز به مانند دیگر شیفتگان فرهنگ و ادب عامه با این دست آوردهای بدیع ذوق و احساس داشته ام. اشتغال مستمر به امر گردآوری نمونه های ادبیات خلقی آذربایجان و از آن میان "بایاتیها" و مقایسه و تطبیق گاه و بیگاه آنها با موارد همگون در ادب عامه فارسی و از آن میان ترانه های روستایی، یکی از سرگرمیهای ساعات فراغت و در عین حال مستمسکی برای زدودن ملال خاطر و پناه جستن به نوعی حسب حال در جوار این ریاحین عطرآگین بوده است. گزیده ترانه های روستایی با ترجمه ترکی آذری، یکی از ره آوردهای ناچیز این سیر و گشت در گلزار ترانه هاست. مسلما ترجمه کلام منظوم از زبانی به زبان دیگر کاری است نه چندان آسان. این کار از آن جهت آسان نیست که کلام، منظوم و به خصوص کلام منظوم خلقی، در هر زبان از نظر محتوا و بافت از یک رشته نازک خیالیها، ریزه کاریها، و گوشه پردازیهای فکری و بدیعی برخوردار است که چه بسا جابجایی آنها در زبانی به غیر از زبان اصلی به سهولت میسر نباشد. با وجود این، این ترجمه ها به همین صورت که هست تقدیم شیفتگان این گلهای صحرایی خوش رنگ و نگار می گردد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

64f4ab308a9d8.jpg

سرودهای انقلابی

. جمعی از شاعران

کتاب سرودهای انقلابی سروده هایی است از مائو، هوشه مینه، ناظم حکمت، برشت، مایاکوفسکی، کارل سندبرگ، توهو، لنگستون هیوز، هیلر بلوک و ....که توسط ر.ه ترجمه و انتشارات پیشگام معلمان به چاپ رسانده است.

نظم/شعر معاصر/مجموعه اشعار
کتاب
649c3c63dcca2.jpg

وداع

. جمعی از شاعران

کتاب وداع اشعاریست شامل قصیده، غزل، دوبیتی و مثنوی به مناسبت چهلمین روز درگذشت ابوالحسن ورزی که توسط دوستان و شاگردان ایشان سروده شده است و امیر بهرامی آنها را گرد آوری کرده است.

نظم/شعر معاصر/مجموعه اشعار
کتاب