کتاب "در شناخت ادبیات و اجتماع (مقاله، نقد و بررسی)" اثر بهروز دهقانی است که در یک خانواده فقیر کارگری به دنیا آمد. او در 16 سالگی علیرغم علاقه فراوانش به ادامه تحصیل به علت فقر درس خواندن را رها کرد و شغل معلمی را برگزید. دوره دو ساله دانشسرای مقدماتی تبریز را گذراند و سپس راهی روستاهای آذربایجان شد او رفیق صمد بهرنگی و کاظم سعادتی بود که در دانشسرا دوره معلمی دیده بودند. آنها به بررسی و و تحقیق درباره شیوه های نوین تدریس بر اساس تجربیات خود پرداختند و در این زمینه آثار ارزنده ای فراهم آوردند. بهروز از اعضای فعال هسته اولیه شاخه تبریز بود. او در عملیات حمله به کلانتری 5 تبریز شرکت فعال داشت. پس از دستگیری رفیق علیرضا نابدل به تهران آمد و به مبارزه بی امان با دشمن خلق ادامه داد. و سرانجام در اردیبهشت 1350 در درگیری مسلحانه با رژیم دستگیر شد و طی یازده روز شکنجه و در راه آرمانهای خلق به کشته شد.

منابع مشابه بیشتر ...

663b9e47e0193.jpg

نقد اندیشه میرزا آقاخان کرمانی

ر. پدیدار

جای افسوس است که ما از حیات مرحوم میرزاآقاخان کرمانی و تشبئات و عملیات سیاسی او چیز زیادی در دست نداریم جز آنچه چندین مولف از روی یکدیگر با فرق های جزئی استنساخ کرده و هیچ چیز تازه ای تتبع ننموده اند. بنابراین بهتر آن می دانیم که بجای اینکه در این تذکر سی ساله دوباره به نقل همان عبارات اکتفا کنیم به تشریح و تدقیق نظریات و افکار سیاسی و اجتماعی او داخل شده و بسیاری از مسایل را که در حق او تاریک است روشن نماییم. میرزا آقاخان از حیث سرنوشت نویسندگی خیلی شبیه به خیام است که آثارش بواسطه بغض و نفرت مخالفین متروک و بدون مطالعه آنها با تیر اتهامات به جهل و نادانی منسوب شده است. ولی همانطور که اینک پس از شش هفت قرن خیام میرود جای خود را در ادبیات و فلسفه مشرق و مغرب باز کند میرزاآقاخان هم روز به روز مشهورتذ می شود و یکی بعد از دیگری آثار و تالیفاتش به طبع میرسد و کم کم همان طبقات منوره که با او مخالف بودند مجبورند در اطراف او قلمفرسایی کنند...

65918792e6cd5.jpg

مغناطیس عشق (بحثی در باب سبک هندی و بررسی و مقایسه اشعار نظیری نیشابوری و عرفی شیرازی)

سیدخلیل الله قافله باشی

مولف در این کتاب اشعار نظیری و عرفی را با هم مقایسه کرده است و برای نشان دادن این که دو شاعر هم زمان و هم سبک در حالی که شباهتهای فراوانی با هم دارند چقدر می توانند با یکدیگر تفاوت داشته باشند و این مقایسه که بین دو شاعر سبک هندی به وجود می آید، جذاب و شیرین به نظر می رسد. نویسنده در ضمن مقایسه، به بررسی و نقد شعر هر دو شاعر هم پرداخته است .

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

613773bfc31b3.jpg

زندگی و آثار شون اوکیسی

بهروز تبریزی

شون اوکیسی شاعر و نمایشنامه‌نویس، در ۳۰ مارس سال ۱۸۸۰ در دوبلین به دنیا آمده است. کودکی‌اش را در سختی و تنگدستی گذراند و در چهارده سالگی خواندن و نوشتن آموخت.در نوجوانی با روزنامه‌فروشی، کارگری در بارانداز، سنگ‌شکنی، کارگری راه آهن و عملگی روزگار گذراند. در سال ۱۹۱۳ به سازمان‌دهندگان ارتش میهن‌پرستان ایرلند پیوست و از همان زمان به ویژه با خواندن نمایشنامه‌های شکسپیر ذوق نمایشنامه‌نویسی در او شکفته شد. نمایشنامه‌های او از آنچه «طنز سیاه» نامیده شده است سرشارند. برخی از منتقدان اروپایی از او در ردیف بزرگانی همچون شکسپیر و ایبسن نام می‌برند. اوکیسی در ۱۸ سپتامبر سال ۱۹۶۴ درگذشت.

شرح حال
کتاب