62bda84c30d65.png

علویان طبرستان: تحقیق در احوال، آثار و عقاید فرقه زیدیه ایران

مکان چاپ: تهران ناشر: الهام تاریخ چاپ: ۱۳۶۸ هجری شمسی زبان: فارسی

در این کتاب ابتدا درباره محیط تاریخی و جغرافیایی طبرستان در سه قرن اول هجری سخن گفته شده است. در فصل دوم به قیام سادات علوی پرداخته شده است. فصل سوم اختصاص به بررسی عقاید و آراء فرقه زیدیه دارد. در فصل چهارم به محیط فرهنگی طبرستان در دوران امارت علویان اختصاص یافته است. در تکمله کتاب به فضلای گرگانی در عصر علویان پرداخته شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

6145ec03d51ed.jpg

چهره باو (از کیوس تا سرخاب) گوشه ای از گذشته طبرستان

چراغعلی اعظمی سنگسری

موضوع کتاب پیشینه خاندان باو، سرگذشت خاندان ساسانی است از کیوس تا سرخاب و گوشه ای از تاریخ گذشته طبرستان را روایت می‌کند. نگارنده چراغعلی اعظمی سنگسری است و این مقاله در ضمیمه مجله بررسیهای تاریخی شماره 4 سال هشتم به چاپ رسیده است.

6076c9003d509.jpg

تاریخ طبرستان

بهاء الدین محمد بن حسن بن اسفندیار

تاریخ طبرستان نوشته ابن اسفندیارتاریخ نگار ایرانی است. موضوع این کتاب تاریخ و وقایع طبرستان و مازندران و یاد سرگذشت شاهان و سادات مرعشی و نام‌ها و لقب‌های آنان و نیز شگفتی‌ها و ویژگی‌های این سرزمین است. زبان نسخه اصلی کتاب فارسی است اما نسخه حاضر به زبان انگلیسی است که ادوارد براون نخستین بار خلاصه ای از این کتاب را در سال 1905 م به انگلیسی ترجمه و چاپ کرد

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6130b2c194638.jpg

زندگینامه ابوریحان بیرونی

ابوالفتح حکیمیان

ابوریحان بیرونی دانشمند به نام ایرانی است که در دروه سامانی و غزنوی می‌زیست. او جزو اولین کسانی است که برای یافتن وزن مخصوص اجسام، وقت زیادی گذاشت. ابوریحان در زمینه فلسفه، ریاضیات، تقویم، جغرافیا، تاریخ و دیگر علوم عصر خود، سرآمد دانشمندان و اندیشمندان عصر بود. نوشته‌های ابوریحان را بیش از 153 دانسته‌اند که بیشتر آنها به زبان عربی بوده و 115 اثر پیرامون علم ریاضی بوده‌ است. از میان همه آثار بیرونی، فقط 35 اثر باقی مانده است. ابوریحان در طول عمر خود به شهرهای مختلفی سفر می‌کرد و به اندازه‌گیری طول و عرض جغرافیایی آن شهرها می‌پرداخت و سپس موقعیت هر شهر را روی یک کره مشخص می‌‌کرد و پس از سالها توانست آن نقاط را روی یک نقشه مسطح پیاده کند و این مقدمه علم کارتوگرافی بود که این‌کار با ابوریحان شروع شد. تحقیق «ماللهند» کتاب حجیم و برجسته ای است که بسیاری از ابعاد مختلف کشور هند را در بر می‌گیرد. بیرونی در این کتاب به شرح و توصیف دین و فلسفه هند، نظام طبقاتی (طبقه اجتماعی موروثی در هند) و آداب و رسوم ازدواج در هند پرداخته است. او مبتکر بزرگ تئوریهای جدید، ریاضیات و یا جز آن نبود،تنها مشاهده گر دقیقی بود که پیشرو روش تجربی به شمار می‌رفت.

شرح حال
کتاب