62c572323998a.jpg

چنگ مثنوی (منتخباتی از شش دفتر مثنوی مولانا جلال الدین محمد)

به کوشش: اسدالله مبشری
مکان چاپ: تهران ناشر: موسسه مطبوعاتی عطایی تاریخ چاپ: ۱۳۶۲ هجری شمسی زبان: فارسی

مثنوی معنوی مولانا جلال الدین مجموعه منظوم قانونها و شرایع عرفان و تصوف اسلامی، با دلاویزترین بیان در شش دفتر مدون شده، از آغاز تدوین تاکنون چندین قرن است که در قلمرو وسیعی از جهان مکتب زنده دلان متفکر و مورد استشهاد عارف و عامی است و مکرر به زبانهای زنده ترجمه و تفسیر گردیده، که دلیل تاثیر عمیق آن در قلوب و نفوس مردم سرزمین ها و روزگارانست. نویسنده این سطورمنتخبی از شش دفتر بر مبنای تک بیت ها و چند بیت هایی که مضمونی تمام و بلند دارد جمع آوری کرد و ابیاتی را که گویای یک معنی بود زیر یک عنوان درآورد و آنرا با الهام از دیباچه دفتر دوم چنگ مثنوی نامید و آیات و روایاتی را که در ادبیات منتخب صریحا به آن اشاره شده بود و معنی بعضی از اشعار را که دشوار مینمود در پایان کتاب شرح داده است.

منابع مشابه بیشتر ...

6559fb96c87d4.jpg

شرح مثنوی معنوی - دفتر ششم

سیدجعفر شهیدی

این مجموعه شرح، حاصل تحقیق و تتبع فراوان و گسترده در بسیاری شروح معتبر و برجسته مثنوی و آثار ارزشمند تصوف و کلام و فلسفه و فقه و تفسیر و ادب پارسی و عربی است. از مزایای دیگر آن می توان از به دست دادن مآخذ داستان های مثنوی و تعریف فراخور شرح از اصول مهم و عمده تصوف و فلسفه و کلام و فقه و شرح لغات و تعبیرات و مصطلحات و حرکت گذاری بر روی کلمات دشوار و نیز شرح اعلام آن یاد کرد. اشتمال این کتاب بر بسیاری فواید علوم عقلی و نقلی و ادبی راهنمای بس سودمندی است در کار مطالعات و پژوهش بعدی خواننده علاقه مند به تصوف و عرفان اسلامی و ادب فارسی. در این مجموعه، مرحوم استاد فروزانفر دفتر اول را تا جزو سوم شرح کرده اند، و ادامه شرح را تا پایان دفتر ششم، استاد دکتر شهیدی به عهده گرفته اند. جلد ششم، اختصاص به شرح دفتر پنجم دارد و دربردارنده مطالبى همچون پاک كردن آب همه پليدى‌ها را؛ عطاى حق متوقف بر قابليت نيست؛ قصه اياز؛ قصه حيله روباه براى كشيدن الاغ به‌سوى شير و... است.

6559f961d845c.jpg

شرح مثنوی معنوی - دفتر پنجم

سیدجعفر شهیدی

این مجموعه شرح، حاصل تحقیق و تتبع فراوان و گسترده در بسیاری شروح معتبر و برجسته مثنوی و آثار ارزشمند تصوف و کلام و فلسفه و فقه و تفسیر و ادب پارسی و عربی است. از مزایای دیگر آن می توان از به دست دادن مآخذ داستان های مثنوی و تعریف فراخور شرح از اصول مهم و عمده تصوف و فلسفه و کلام و فقه و شرح لغات و تعبیرات و مصطلحات و حرکت گذاری بر روی کلمات دشوار و نیز شرح اعلام آن یاد کرد. اشتمال این کتاب بر بسیاری فواید علوم عقلی و نقلی و ادبی راهنمای بس سودمندی است در کار مطالعات و پژوهش بعدی خواننده علاقه مند به تصوف و عرفان اسلامی و ادب فارسی. در این مجموعه، مرحوم استاد فروزانفر دفتر اول را تا جزو سوم شرح کرده اند، و ادامه شرح را تا پایان دفتر ششم، استاد دکتر شهیدی به عهده گرفته اند. جلد پنجم، اختصاص به شرح دفتر چهارم مثنوى دارد و شامل مطالبى همچون منظور از سميع و بصير بودن خدا؛ قصه بناى مسجدالاقصى؛ قصه ابراهيم ادهم و... مى‌باشد.