از اقوام بسیاری که غنای فرهنگی سیسیل امروزی میراث آنهاست، مسلمانان سهم بیشتری را دارند. این کتاب تاریخ سیاسی، فکری و هنری دوران حکومت اسلامی را در سیسیل از قرن نهم تا یازدهم میلادی وصف می‌کند. در دوران حکومت نورمانها نیز نهادهای درباری و اداری سیسیل تحت تأثیر مسلمانان بود. همچنین از هدف‌های عمده سیاست خاندان هوهنشتاوفن که جانشین فرمانروایان نورمان شده و به‌ویژه سیاست فردریک دوم، مدارا با مسلمانان سیسیل بود. نویسنده این کتاب خواننده را با تأثیر خجسته مسلمانان در فرهنگ و تمدن سیسیل آشنا می‌کند.

منابع مشابه بیشتر ...

601ffe4f7bf0c.jpg

آتش در مدیترانه، جنگهای بالکان

کتابی تحت عنوان " آتش در مدیترانه و جنگهای بالکان" تنها یک کتاب جنگی نیست بلکه حاوی کلیه پیش‌درآمدهای سیاسی است که از روز دخول ایتالیا به جنگ در این قسمت از قاره اروپا و شمال آفریقا رخ داده است. این کتاب علاوه بر جزییات لشکرکشی بالکان و جنگ‌های مدیترانه و آفریقای شمالی شامل مطالب سودمند جغرافیایی راجع‌به تنگه‌ها و گذرگاه‌های مهم دریای رم است که کشورهای ذیعلاقه برای نگهداشتن آنها این همه فداکاری می‌نمایند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

60102e873bd8f.png

تاریخ تفکر اسلامی در هند

عزیز احمد

شبه قاره هند با همه سوابق زبانی و فرهنگی چندهزارساله، از جهات متعدد با ایران کهن پیوند دیرینه‌ای داشته و این پیوند با ورود اسلام به این سرزمین در سده‌های گذشته دوچندان شده و بدان‌جا رسیده که در دوره‌هایی فارسی به صورت زبان مشترک فرهنگی ایران و هند و اسلامی درآمده است. این کتاب که با عنوان «تاریخ تفکر اسلامی در هند» ترجمه شده، از آثاری است که به شیوه علمی و با تکیه بر منابع و مآخذ بسیار از جهات گوناگون مسیر فکر و فرهنگ اسلامی را در هند مورد مطالعه قرار داده و با وجود گستردگی به اختصار تمام به بررسی ابعاد مختلف آن پرداخته است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب