ادبيات پايداري نوعي ادبيات متعهد است که از طرف مردم و پيشروان فکري جامعه، در برابر آنچه که آنها را تهديد مي‌کند، به وجود مي‌آيد. ناقدان معاصر معتقدند که مهم‌ترين بازده ادبي جنگ اعراب و اسرائيل، پيدايش ادبيات پايداري فلسطين است و شعر مقاومت در فلسطين، بسان قهرماني در نبرد، با صهيونيست و استعمار روبرو مي‌گردد. فدوي طوقان از شاعران مشهور مقاومت و پايداري فلسطين است؛ شاعري که مرارت فاجعه در فلسطين را چشيده، گويي که در بندبند وجود او، اين سختي‌ها نفوذ کرده و سپس با زيباترين ابيات حماسي و انقلابي، شيرمردان و دلاوران سرزمين خود را به جوش و خروش واداشته و به صف شعراي مقاومت پيوسته و آمادگي خود را براي مبارزه با دشمن اعلام کرده است. فدوي در غالب اشعار خود، به مظاهر ادب پايداري همچون وطن‌پرستي، آزادي، اميد، ايثار، .... اشاره کرده است. هدف اصلي در اين مقاله، تبيين پايداري و مقاومت در جهان و ترويج فرهنگ مقاومت، يعني همان روحيه ضداستکباري و ظلم‌ستيزي و تجاوز، در خلال بررسي اشعار فدوي طوقان و نقش او در بيداري مردم و مبارزه با استعمار و صهيونيسم است. روش پژوهش جمع‌آوري مطالب از منابع فارسي و عربي، طبقه‌بندي بر اساس اهميت موضوع و برداشت‌هاي نويسندگان از شاعر و نظر شخصي است.

منابع مشابه بیشتر ...

6387794b25ba8.jpg

زن در ایران باستان (سرگذشت و مقام زن در ایران باستان، زناشویی در ایران باستان)

هدایت الله علوی

کتاب زن در ایران باستان که توسط هدایت الله علوی نوشته شده است.و با جلد شومیز منتشر شده است. تحقیق در این مورد ما را همیاری داده است.که پیشینه‌ی نصفی از مردم اجتماع خود را بهتر شناخته ایم و باید دانسته باشیم که زنان ایرانی چطور زندگی کرده اند و سلوک آنان چه طور بوده است. کتاب زن در ایران باستان جایگاه والای زن در ایران باستان حاضر بودن فعال او در همه ی صحنه‌های جامعه و حقوق او داخل خانواده و اجتماع است. و از کودکی تا فوت و از اداره‌ی خانواده تا تکیه دادن بر اریکه‌ی پادشاهی و بازتاب تفکرات ایرانی درمورد زن می باشد.این کتاب شامل دو بخش جداگانه است. بخش نخست سرگذشت و مقام زن در ایران باستان که مطلبی تازه نگارش یافته است و بخش دوم به زناشویی در ایران باستان می پردازد. کتاب در سال 1377 و توسط انتشارات هیرمند منتشر شده است.

628a351089c59.jpg

ادبیات حزبی و (نظریات لنین درباره ادبیات و هنر) - قسمت اول

ولادیمیرایلیچ اولیانوف لنین

کتاب ادبیات حزبی و نظریات لنین درباره ادبیات و هنر ترجمه مهدی سپهر است که در سال 1358 توسط انتشارات شباهنگ به چاپ رسیده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

57c06ffa46861.PNG

بررسی تطبیقی مفهوم «فنا» در شعر حافظ و تائیه کبری ابن فارض

سیدحسین سیدی

ابن فارض از بزرگ‌ترین سرایندگان شعر صوفیانه در ادبیات عرب است؛ از طرفی حافظ، خداوندگار غزل‌های عاشقانه ـ عارفانه است. موضوع عرفان از لطیف‌ترین و بااهمیت‌ترین موضوعات بشری است و آن، دستیابی به کنه حقیقت و فناشدن در ذات حضرت معشوق است. هدف عرفان و عارف رسیدن به صفای باطن، فانی شدن از صفات رذیله و غرق‌شدن در دریای حضرت حق از طریق کشف و شهود، و نایل‌شدن به معرفت حقیقی و اتّحاد با حضرت حق است که اهمیّت این موضوع و شباهت‌هایی که میان اندیشه‌های خواجه شیراز و ابن فارض وجود دارد، باعث شد تا نگارنده به بررسی تطبیقی مفهوم عرفانی «فنا» در «دیوان» حافظ و «تائیه» کبری ابن فارض حموی بپردازد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران مشاهیر ادبیات فارسی/حافظ/پژوهش درباره حافظ پژوهش‌ها/پژوهش‌های تطبیقی
مقاله
5692f129057d0.jpg

ادبیات تطبیقی (پژوهشی در باب نظریه ادبیات و شعر روایی)

بررسی تلاقی ادبیات در زبانهای مختلف و روابط پیچیده آن در گذشته و حال و روابط تاریخی آن از حیث تأثیر و تأثر در حوزه های هنری، مکاتب ادبی، جریان های فکری موضوعات، افراد و ... وظیفه اصلی ادبیات تطبیقی است. حوزه فعالیت این نوع ادبیات عوامل انتقال تأثیرات مختلف از ادبیات ملتی به ملت دیگر یعنی نویسنده و کتاب، بررسی گونه های ادبی، بررسی موضوعای ادبی، منابع نویسنده، بررسی جریان های فکری و تأثیر و تأثر آنهاست. نویسنده این کتاب، محمد عبدالسلام کفافی، ابتدا به نظریه ادبیات و سپس به گونه شعر روایی و سیر تحول آن در ادبیات جهانی پرداخته و شعر روایی در ادبیات غرب و ملل اسلامی و تأثیر و تأثر آن در ادب عربی بررسی کرده است. سید حسین سیدی زحمت ترجمه این کتاب ارزشمند را به فارسی بر دوش گرفته است. این کتاب به همت انتشارات آستان قدس رضوی، به نشر در سال 1382 به چاپ رسید.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های تطبیقی
کتاب