نبود آزادي بيان در روزگار شريعتي، وي را به سوي کاربرد زبان رمز کشاند. او با داشتن آگاهي فراگير از ارزش درون‌مايه‌هاي نمادين و نگرش جامعه‌شناختي و زيباشناختي، توانست در آفرينش ژرف‌ترين و زيباترين نمادها، ماهرانه عمل کند. هنر بزرگ شريعتي، ارائه دو جنبه اساسي انديشه‌هايش با رويکرد «فرهنگ و تمدن ايراني - اسلامي» و «بازگشت به خويشتن» در چارچوب مفاهيم نو به خوانندگان است. وي دراين زمينه، از نمادسازي و رمزپردازي به خوبي بهره گرفت؛ به گونه‌اي که سبک او به الگويي براي بسياري از نويسندگان تبديل شد. اين نمادها را مي‌توان در هفت دسته جاي داد: انسان‌هاي متعالي و آرماني، انسان‌هاي منفي و ضدقهرمان، درون‌مايه‌هاي ديني، عناصر طبيعت، رنگ‌ها، جانوران و ديگر عناصر. اين جستار به بررسي رمز در سه اثر برجسته وي كوير، هبوط و انسان مي‌پردازد. گفتني است در همه آثار شريعتي، مفاهيم رمزي و نمادين به گستردگي آشکار است ولي به نظر مي‌رسد که در اين سه اثر، نمود بيشتري دارد. «بازگشت به خويشتن خويش»، «جوياي حقيقت بودن» و «جوياي معرفت و كمال انساني بودن»، از کارکردهاي بنيادين اين رمزها و نمادهاست و بسامد بالاي اين شگرد بياني، رمز را به يکي از بارزترين عوامل سبك‌ساز در نثر شريعتي تبديل کرده است.

منابع مشابه بیشتر ...

58d40ad4b5d4b.jpg

رسالت از یاد رفته

علی اکبر کسمائی

فرهنگ ایرانی از ادبیاتی غنی برخوردار است که برای شناخت آن مقوله هایی چون تحولات اجتماعی، اخلاق و آزادی سودمند خواهند بود. کتاب حاضر در سه فصل ادبیات و تحولات اجتماعی، ادبیات و اخلاق و ادبیات و آزادی تدوین شده است که درهر فصل هفت مقاله گنجانده شده است. رسالت شاعر و نویسنده در هر سه فصل کتاب زمینه اصلی و محور کلام قرار گرفته است. تمامی این مقالات پیش از این برای مجله فردوسی نگاشته شده بودند که قسمت هایی از آن ها تغییر یافته یا حذف شده تا یکپارچگی متن کتاب حاضر حاصل شود. ادبیات دیروز و امروز، ادبیات و مردم، ادبیات و اصلاحات اجتماعی، اخلاق و هنر، فلسفه هنر، ادبیات آزاد، خودباختگی ادیبان ایرانی، نوسازی و نوآوری در ادبیات و آزادی عقیده و آزادی بیان عناوین برخی از مقالات این کتاب هستند که در سال 1349 توسط انتشارات وحید در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

58c6285d35805.PNG

جلوه‌هایی از تجلی رمز در دیوان سلطان العاشقین ابن الفارض مصری

محمدهادی مرادی

عارفان به عنوان یکی از شاخص‌ترین طبقات فکری و فرهنگی در تبیین موضوعات عرفان و تصوف و در بیان تجارب درونی ـ ذوقی خود از شیوه بیان رمزی ـ در سطحی بسیار گسترده ـ بهره جسته‌اند. در این میان سلطان العاشقین ابن الفارض مصری در دیوان پرآوازه خود ـ که یکی از تأثیر گذارترین آثار عرفانی در شرق و غرب عالم است ـ این شیوه فاخر را به گونه‌ای ممتاز و عمیق به کارگرفته است. هدف نویسنده در این مقاله آن است که ضمن نمودن گوشه‌هایی از اسلوب رمزی ـ ذوقی این دیوان ـ با اختصار ـ بر موضوعاتی چون: سیر تحول رمز، چگونگی پیوستن آن به سمبولیسم، تراسل حواس و گونه‌های مختلف رمز در دیوان او پرتوی بیفکند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

635d20f7d247c.jpg

کیمیای سخن: مجموعه مقالات همایش نکوداشت دکتر سیدمحمد علوی مقدم (13 اردیبهشت 1380)

دانشگاه تربیت معلم سبزوار به مناسبت چهل و اندی سال کوشش های علمی و اندیشه ورزی استاد دکتر سیدمحمد علوی مقدم همایش نکوداشتی با هدف ارج نهادن به خرد، اندیشه و دل آگاهی در 13 اردیبهشت 1380 برگزار کرد و کیمیای سخن مجموعه مقالاتی است که به همین مناسبت در سه بخش "یادها، خاطره ها و باورها" ، "زبان، ادبیات و نقد ادبی" و "علوم قرآنی، علوم بلاغی و معرفت شناسی" در برابر دیدگان اهل اندیشه، خردمندی و فرهیختگی قرار می گیرد

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب
57c359fe96d3d.PNG

مضمون عیاری و جوانمردی و آموزه‌های تعلیمی ـ القایی آن در حماسه‌های منثور (مطالعه موردی: سمک عیار، داراب‌نامه و فیروزشاه نامه)

مهیار علوی مقدم

در پژوهش‌‌های پیشین، کاوش درباره مضمون عیاری و آموزه‌های جوانمردی و جریان‌ها و شاخه‌های این آیین اجتماعی ـ سیاسی عموماً بر اثر غلبه گرایش و نگاه نخبه‌گرای محققان و محوریت و جایگاه ویژه قرآن کریم و متون دینی، بیشتر معطوف به متون عرفانی منثور و گاه منظوم بوده است. روشنگری و بازنمایی ارتباط تنگاتنگ و کهن عیاری و جوانمردی با متون حماسی و نمایاندن آموزه‌های تعلیمی ـ القایی این جمعیت اخلاقی می‌تواند گامی نو و جهت‌ساز باشد تا خاستگاه اولیه و ایرانی عیاری را آشکار سازد و برخی برداشت‌های نادرست موجود را نیز در این مورد اصلاح نماید. با این چشم‌انداز نوشتار حاضر کوشیده است نخست مبانی نظری تحقیق را در چهار محور روایت‌های حماسی منثور، ادبیات تعلیمی و چیستی و زیرشاخه‌های آن، پیشینه تاریخی و فراز و فرودهای جوانمردی و عیاری معرفی کند و سپس با رویکرد تطبیقی موردی و گونه‌شناختی، به تحلیل و توصیف آموزه‌های تعلیمی ـ القایی عیاران و جوانمردان در دو حماسه منثور سمک عیار و داراب نامه بپردازد. دست آوردهای جستار حاضر، ناگفته‌ها و ابعادی را آشکار می‌سازد که پیشتر بدان‌ها توجهی نشده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در نثر و متون
مقاله