64e21aa7bed5c.jpg

واژه‌نامه‌ی نسخه‌شناسی و کتاب‌پردازی: تذهیب، خط، صحافی، کاغذ، رنگ و مرکب

مکان چاپ: تهران ناشر: نشر فهرستگان تاریخ چاپ: ۱۳۷۹ هجری شمسی زبان: فارسی

در این کتاب فارسي - انگليسي / انگليسي - فارسي تذهيب ؛ خط ؛ صحافي ؛ كاغذ ؛ رنگ و مركب واژه نامه ي نسخه شناسي و كتاب پردازي كه حاصل چهار سال دست و پنجه نرم كردن با واژگان اين رشته است از دو بخش انگليسي به فارسي و فارسي به انگليسي تشكيل شده است . منابع مورد استفاده در تدوين واژه نامه در ميان اين دو بخش آمده است . مقدمه ي كتاب ويژگي ها و مسايل مربوط به واژه نامه و روش تدوين آن را در بر دارد و راهنماي استفاده از واژه نامه شيوه ي بهره گيري از آن و نشانه هاي به كار گرفته در آن را شرح مي دهد . كتاب پردازي صناعتي است كه طي آن كتابي آماده ي استفاده و عرضه به خواننده مي شود . دراين حرفه كارهايي انجام مي گيرد از قبيل رنگ سازي ، صحافي ، خوش نويسي و تذهيب . مجموعه اين اعمال به دست هنرمندان چيره دست متني را در قالبي دلپسند و زيبا در دسترس علاقه مندان مي گذارد .

منابع مشابه بیشتر ...

66291d0837a6f.jpg

فرهنگ خیام فارسی

م. ع. ت

فرهنگ حاضر مرکبی از واژه های عربی، فارسی، ترکی، فرانسه ولاتین (به ضمیمه واژگان نو فرهنگستان) است که داخل زبان فارسی شده و به طورکلی مورد استفاده عموم طبقات قرار خواهد گرفت و به خاطر سهولت در تلفظ که مراجعین گمراه نشوند و همه کس به آسانی بتواند تلفظ صحیح هر واژه ای را پیدا کند لغات این فرهنگ را به وسیله اعراب و زیر و زبر مشخص کرده و از طریق ای که در سایر لغت نامه ها برای تعیین تلفظ انتخاب گردیده و برای همه کس قابل استفاده نیست چشم پوشی شده است.

65ef0e8d46537.jpg

سراج اللغه : اشعار عربي و فارسي مربوط به لغات قرآن

سیدمحمدتقی مدنی اصفهانی چهارسوقی

موضوع کتاب سراج اللغه، اشعار فارسی و عربی مربوط به لغات قرآن یا به نظم درآوردن لغات قرآن کریم است که توسط سیدمحمدتقی مدنی اصفهانی چهارسوقی تالیف شده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

58027ade3f5d0.PNG

بلبشوی فرهنگ‌نویسی (پیرامون دو فرهنگ لغات جدید‌الانتشار)

حسن هاشمی میناباد

در فرهنگ‌های امروزین فقط عبارت، اصطلاحات و واژه‌های رایج و مصطلح ارائه می‌شود و در عوض واژه‌های متروک و قدیمی به کنار می‌رود و در فرهنگ‌های تاریخی جا می‌گیرد. مولف در مقدمه کتاب ادعا می‌کند که چنین فرهنگی را برای اولین بار در خاورمیانه تهیه و تألیف کرده است. حال آنکه بر طبق اطلاع نگارنده چندین فرهنگ مشابه به بازار آمده است؛ از جمله فرهنگ مطبوعاتی (فارسی ــ عربی ـ انگلیسی) تألیف دکتر احمد رنجبر و دکتر ابوالقاسم سهیلی؛ فرهنگ اصطلاحات سیاسی و خبری (انگلیسی ـ فارسی) تألیف محمود چهارمیری و علی‌اکبر استاجی دارینی و ... که البته آنها نیز خود دچار اشکلات نسبتا فراوان، بی‌روشی، ناآشنایی به شیوه کار، اغلاط فارسی و انگلیسی و امثالهم هستند.

پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی
مقاله
5681a69ed8144.PNG

نقد و بررسی کتاب درآمدی بر گویش‌شناسی

حسن هاشمی میناباد

در این مقاله کتاب درآمدی بر گویش‌شناسی نوشته علی اکبر شیری مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

دستور زبان/گویش و لهجه پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی
مقاله