65a94d5b9b675.jpg

بررسی زندگی و آثار هفت شاعر شیرازی در هفت شهر عشق

مکان چاپ: شیراز ناشر: انتشارات نوید شیراز تاریخ چاپ: ۱۳۸۰ هجری شمسی زبان: فارسی

هریک از هفت شاعر بزرگ شیرازی که در این مجموعه از آنان سخن رفته است، از بزرگان شعر فارس و ایران، پس از روزگار سعدی و حافظ هستند و همه از سرآمدان شعر و شاعری در دوران خویش به شمار می آیند. اگر چه با کثرت شاعران پارس و شیراز همیشه در انتخاب بهترین آنان در می مانیم. هریک از این شاعران در دوران خود رونق بخش ادب و فرهنگ ایران و گرمی افزای هنر و شعر و شاعری در پارس و در تاریخ هنری و فرهنگی این دیار به شمار می آیند و در این کتاب، اطلاعات ارزنده ای درباره آنها وجود دارد و ما بر آن نیستیم تا از همه انها در این نوشته سخن بگوییم و تنها به اشاراتی گذرا در مورد چند تن از این شاعران صاحب سبک اکتفا می کنیم.

منابع مشابه بیشتر ...

65918792e6cd5.jpg

مغناطیس عشق (بحثی در باب سبک هندی و بررسی و مقایسه اشعار نظیری نیشابوری و عرفی شیرازی)

سیدخلیل الله قافله باشی

مولف در این کتاب اشعار نظیری و عرفی را با هم مقایسه کرده است و برای نشان دادن این که دو شاعر هم زمان و هم سبک در حالی که شباهتهای فراوانی با هم دارند چقدر می توانند با یکدیگر تفاوت داشته باشند و این مقایسه که بین دو شاعر سبک هندی به وجود می آید، جذاب و شیرین به نظر می رسد. نویسنده در ضمن مقایسه، به بررسی و نقد شعر هر دو شاعر هم پرداخته است .

63f4c30b9e4b1.jpg

لیلی و مجنون

مکتبی شیرازی

مکتبی شیرازی از شاعران اواخر قرن نهم و اوایل قرن دهم هجری، منظومه ای دارد به نام لیلی و مجنون که ابیات آن بالغ بر 2160 بیت است. این اثر منظوم داستانی نظیره ای است بر لیلی و مجنون نظامی گنجوی. از میان نظیره هایی که بر لیلی و مجنون نظامی ساخته اند، کار مکتبی را باید از کارهای موفق به شمار آورد. پرداختن به اصل حوادث داستان، پرهیز از وصفهای دور و دراز، بهره گیری گسترده از واژگان و تعابیر محاوره ای، استفاده از ترکیبات زیبا و در موارد مختلف بدیع و تازه، استفاده از برخی کاربردهای کهن واژگانی و صرفی و نحوی، خلق تصاویر رنگارنگ و بهره گیری از صنعت اغراق را می توان از ویژگیهای بارز سخن مکتبی تلقی کرد.