نثر مصنوع و فنی، نثری است که بر آرایش‌های کلام و زیبایی‌های سخن استوار است و نویسنده در توصیف معانی از انواع صنایع لفظی و معنوی، مثل: تشبیه، استعاره، تشخیص، مجاز، کنایه، سجع، جناس، ایهام، تضاد، تناسب، تلمیح، لف و نشر، واج‌آرایی، تضمین، اقتباس، ارسال مثل، حسن تعلیل، مبالغه و... یاری می‌جوید و تصویرگری‌های شاعرانه و قرینه‌سازی‌های ماهرانه، سخن را بر پایه عبارات و قطعات متوازن و متساوی بر بستر سجع و ترصیع و موازنه می‌نشاند. نمونه اعلای چنین نثر آراسته‌ای، کتاب نفثه المصدور شهاب الدین محمد زیدری نسوی است که با تسلط کامل، هنر خود را در سخن‌آرایی جلوه‌گر ساخته است. احاطه او در لفاظی و سخن‌پردازی، نثرش را تا حد شورانگیزی شعر بالا برده است. در این مقاله سعی شده به بخشی از پردازش‌های شاعرانه و آرایه‌های ادیبانه این کتاب و تناسب‌های زیبایی که از جهت الفاظ و معانی در آن رفته است، اشاره شود و دریچه‌ای را به منظره زیبایی‌ها، لفظ‌‌پردازی‌ها و مضمون‌سازی‌های کتاب بر روی خواننده بگشاید تا این اثر گرانمایه با نگاهی دیگر مطالعه و ارزیابی گردد.

منابع مشابه بیشتر ...

64aa9d9c683f4.jpg

فرهنگ واژه های هم صوت در زبان فارسی

خلیل پوربزرگی

یکی از مشکلات اساسی که در زبان فارسی وجود دارد، کلمه‌های هم‌تلفظ یا واژه‌های هم‌صوت است؛ برای مثال کلمه «باغی» به معنای سرکش و نافرمان و کلمه «باقی» به معنای پایدار و جاوید. این مسئله سبب به‌وجودآمدن غلط املایی می‌شود. با توجه به این نیاز در جامعه، نویسنده این کتاب را با عنوان «فرهنگ واژه‌های هم‌صوت» به نگارش درآورده است.

636cd4657c19a.png

فرهنگ اصطلاحات سخن‌آرایی

علی‌اصغر مرادی

این کتاب دربرگیرنده اصطلاحات سخن‌آرایی است که نویسنده به ترتیب حروف الفبا آن را به نگارش درآورده است. در مجموع در این کتاب 649 واژه مربوط به سخن‌آرایی همراه با شرح مختصری آورده شده است.