اگر بخواهیم روابط فرهنگی و ادبی هند و ایران را از ابتدا تاکنون مورد بحث قرار دهیم بسیار گسترده خواهد بود و به درازا خواهد کشید. بنابراین در مقاله حاضر فقط آن بخش از روابط را که مربوط به نیمه دوم قرن بیستم میلادی می‌شود، بررسی می‌کنیم تا یادآوری شود که این ارتباط‌ها تا چه اندازه عمیق و چقدر گسترده و در عین حال مفید است. اشاره به اقدامات فرهنگی دو جانبه بعضی رهبران و مقامات ایران و هند، بررسی جایگاه سفارتخانه‌ها و خانه‌های فرهنگی و نقش مجلات و نشریات، اشاره به استادان زبان فارسی و آثار ترجمه شده فارسی به هندی و بالعکس، بررسی نقش محققان و دانشمندانی که علاقه‌مند به ارتباط عمیق فرهنگی میان هند و ایران بوده‌اند و بحث در مورد مراکز ایرانشناسی و هند شناسی و همچنین انجمن‌های علمی استادان زبان فارسی در هند و ایران موضوع کار این مقاله است.

منابع مشابه بیشتر ...

65ddecf10e524.jpg

ایران آزاد و بزرگ می شود

تقی بهرامی

نویسنده این کتاب از خردی ایرانی بار آمده و از همان بچگی که به دبستان و دبیرستان میرفته همیشه شور و عشق میهن در سر و دل داشته و هر پایه ای که بالاتر می آمده گاهی هم در میهن پرستی فراتر می نهاده دانش کشاورزی را نیز بدین منظور فراگرفته است. از ایران و برای ایرانی است. پیوسته می کوشد که راهی برای آزادی و بزرگی ایران بیابد و کاری کند که نام از دست رفته ایران دوباره باز آید. بررسی هایی در این زمینه نموده و به حقیقت بزرگی ایران و نیاکان خود پی برده و سر آنرا دریافته است. به عقیده خود راه چاره را یافته و امروز از روی ایمان می گوید: ایران آزاد و بزرگ می شود.

638233974eb39.jpg

آزادی و فرهنگ

مصطفی رحیمی

نوزده مقاله این دفتر در چهار مقاله کلی طبقه بندی شده اند: فرهنگ و آزادی، فلسفه و مسائل اجتماعی، مسائل مربوط به سوسیالیسم، و مساله روشنفکران. در بخش نخست درباره سیاست فرهنگی، نقش فرهنگ و رواداری در رشد دموکراسی، نقش مطبوعات، مفهوم نوآوری ادبی و اجتماعی و روند آزادیخواهی در کشورهای آفریقایی سخن گفته میشود. در بخش دوم بحثهایی درباره مرلوپونتی، مارکس و منتسکیو به میان می آید. بخش سوم به تحولات بلوک سوسیالیسم پرداخته روند تحولات را در کوبا و چین و شوروی دنبال می کند. بخش چهارم شامل دو مصاحبه است درباره روشنفکران و روابط آنان با مردم و قدرتها و ایدئولوژیها و مساله بحران هویت در آنان.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5605744f68845.PNG

تأثیر مولانا رومی بر شاعران هند

سیده بلقیس فاطمه حسینی

جلال الدین محمد بن محمد بن حسین بلخی ورومی مردی عارف و عاشق، آلودگی دنیای رنگ و بو را با نور عرفان زدوده، اهل ظلمت را در کوی حیرت نشانده، سخن عشق را طوری سراییده که غلغله معرفت برخاست. در این مقاله کوتاه سعی بر این است که علت تأثیرپذیری شاعران فارسی زبان هندی را از او بیان کنیم. پس برای نمونه نیم‌نگاهی بر آثار بعضی از شاعران فارسی‌گوی هند افکنده این موضوع را در اشعار آنان بررسی می‌کنیم.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران مشاهیر ادبیات فارسی/مولوی/پژوهش درباره مولوی
مقاله