از مهم‌ترين مسایلي که فکر بشر را از ديرباز به خود معطوف کرده، مسئله مرگ و زندگي است که مکاتب فلسفي، ادبي و هنري معاصر نيز از آن غافل نبوده‌اند و تلاش کرده‌اند از زاويه ديد خود بدان بپردازند و راز آن را بگشايند. در ادبيات معاصر عرب، ابوالقاسم شابي، شاعر تونسي، از جمله کساني است که در ديوان کم‌حجم خود بارها به اين مسئله پرداخته و به تأثير از انگيزه‌هاي مختلفي چون گرايش ادبي، بيماري قلبي، مرگ عزيزان و اعتقادات ديني، اشعاري پيرامون مرگ و زندگي سروده است. او در اين اشعار تعابير تناقض گونه‌اي دارد و اين مقاله درصدد تحليل و بيان، به علت اين تناقض‌گويي است.

منابع مشابه بیشتر ...

62b9bccf142cf.jpg

نقد فلسفه یا تحقیق در آراء و عقاید فلاسفه

غلامحسین آهنی

این کتاب خواننده را از طرز اندیشه حکمای اسلامی درباره جسم و جوهر و عرض و صورت و آسمان و زمین و فرشتگان جان و خرد که زبرسوی این جهانند آگاه می سازد. و حقیقت مبدا و معاد و حشر و نشر و بعث و میزان و صراط و دوزخ و بهشت و جز آن را آشکار می کند و پایه عقاید را بر اساس استوار می نهد و ره پروردگار گیتی و دادار جهان را بر پویندگان آسان می سازد. نگارنده در این نقد جز دوره مباحث فلسفی از آغاز هستی تا روز رستاخیز که ویژه دیگر کتب فلسفی است پژوهشهای دانایان درباره مراحل پس از مرگ را گرد آورد. و در هر بحثی تا حدود توانایی از افکار شعرای عالیقدر که بدانها استناد توان کرد مایه گرفت؛ و سره آنرا با ذکر مآخذ دست داد.

5ff45b137c38e.png

فلسطین و شعر معاصر عرب

خالد ا.سلیمان

بسیاری از نویسندگان عرب، اهداف و فعالیت‌های صهیونیسم را در فلسطین در آثار مذهبی مورد بحث قرار دادند و نظریات پاره‌ای از آنان بسیار ارزشمند بود. از جمله تفسیر «نجیب عازوری» از تبدیل کشمکش تازه به وجود آمده به مبارزه‌ای جدی بین نهضت صهیونیسم از یک‌سو و بیداری ملت عرب از سوی دیگر و همچنین پیش‌بینی او که این کشمکش تا پیروزی نهایی یکی از طرفین ادامه خواهد یافت. در این کتاب به مسئله فلسطین و شعر معاصر عرب در شش فصل پرداخته شده است.