داستان پيامبران، بيان معجزات و سرگذشت پرماجرا و آموزنده آنان از ديرباز به عنوان عناصري موثر به صفحات شعر و ادب راه يافته و اسباب زيبايي اثر و توجه خواننده را موجب شده است. يکي از زيباترين، موثرترين و مورد توجه‌ترين اين داستان‌ها، داستان عيسي مسيح (ع) است. در ادبيات گذشته، بيشتر برداشت‌هاي شاعرانه از ايشان، برگرفته از نگرش اسلامي به اين شخصيت الهي بوده و نگرش مسيحي که در موارد مهمي با نگرش اسلامي در تضاد و تقابل است کمتر بروز يافته است. اما در ادبيات جديد و به ويژه شعر معاصر عربي و فارسي، اين تلقي از مسيح (ع) با چرخشي قابل ملاحظه، سويه‌اي مسيحي به خود گرفته و مفاهيمي هم چون رنج‌هاي مسيح (ع)، مصلوب‌شدن ايشان، قرباني شدن ايشان براي پرداخت کفاره گناهان بشر و رستاخيز مسيح (ع) پس از مرگ، از انجيل به ابيات شاعران راه يافته است. اين مفاهيم که امروزه به مفاهيمي اسطوره‌اي و نمادين در هنر مسيحي تبديل شده‌اند، شاعران را در بيان آنچه از اضطراب‌هاي دروني، رنج ملت‌هاي ستمديده، جور حاکمان و حکومت‌هاي بيدادگر و... مي‌بينند، بسيار ياري مي‌رسانند ادونيس و احمد شاملو از شاعران نوپرداز و متجددي هستند که بخشي از اشعار خود را به ترسيمي نمادين و اسطوره‌اي از مسيح (ع) اختصاص داده‌اند. اين پژوهش تطبيقي مي‌کوشد با تکيه بر مکتب آمريکايي در ادبيات تطبيقي، به تحليل و بررسي تطبيقي اشعار ادونيس و شاملو، با موضوع مسيح (ع) بپردازد و جلوه‌هاي مسيحي يا اسلامي اين شخصيت ديني در شعر دو شاعر، نوع اسلوب دو شاعر در اين گونه شعرها، نقاط اختلاف و اشتراک ميان آن دو در برداشت‌هاي نمادين از مسيح (ع) ميزان موفقيت يا ناکامي هر يک در استخدام اين نماد را به بوته تحليل و بررسي بسپارد.

منابع مشابه بیشتر ...

656b428adfee1.jpg

دفتر شعر حسین روشندل

حسین روشندل

موضوع کتاب مجموعه اشعاری است از حسین روشندل که در سال 1346 توسط چاپخانه علمیه تبریز منتشر شده است.

6537d3bcd84cb.jpg

بازخوانی دو منظومه‌: ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد فروغ فرخزاد، مسافر سهراب سپهری‌

عنایت سمیعی

در این اثر، نگرش و دیدگاه‌های سهراب سپهری و فروغ فرخزاد که در آثارشان انعکاس یافته، بررسی شده است .برای این منظور، نگارنده شعر ((مسافر)) سهراب سپهری را برگزیده، ابتدا ساختار درونی و بیرونی آن را تشریح و سپس بنیان‌های فکری و معرفت‌های عرفانی، روان شناختی و تاریخی آن را بیان می‌کند .در بخش دوم نیز برای بررسی و تبیین نگاه فروغ فرخزاد به مجموعه هستی، منظومه ((ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد)) انتخاب و بعد از بازخوانی، ساختار آن شروع و بیان شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

602111b81f8a0.png

سیر نقد شعر در ایران: از مشروطه تا 1332 هـ.ش

غلامحسین غلامحسین زاده

سیر شعر فارسی و نقد آن از حرکت و نگرش پویا و در عین حال متنوع و متغیر آن برکنار نمانده است؛ چنان‌که گاهی اندیشه‌ها و نظرهای منتقدان و متفکران را با قوت تمام به خود جلب کرده و به تأمل و تدبرهای دقیق و توقف‌های طولانی در برابر خود وااشته است. کوشش نویسنده در این اثر بر آن بوده که سیر کلی این آرا و اندیشه‌ها را در نقد شعر فارسی استخراج کند. از آنجا که بیشترین مجادلات و مباحثات منتقدان شعر فارسی در سده اخیر و به‌ویژه بعد از دوران مشروطه در ایران روی داده است و یکی از مهم‌ترین تحولات دنیای شعر و شاعری و نقد و سخنوری فارسی در این روزگار رخ نموده است، پایه اصلی این کتاب بر بررسی این آرا و تحولات از دوره مشروطه تا سال 1332 هجری شمسی گذاشته شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب
58e7b19a91929.PNG

سفر شعر معاصر عربي به امريكا «مهجر»

خلیل پروینی

در اواخر قرن 19 و طي قرن 20، تعداد قابل توجهي از عرب‌هاي سوريه، لبنان و فلسطين به دنبال كسب روزي و زندگي خوب و به منظور رهايي از مشكلات و بحران‌هاي فكري و اجتماعي به كشورهاي مختلف آمريكاي شمالي و جنوبي مهاجرت كردند؛ به هر يك از اين سرزمين‌ها «مهجر» و به ادبيات عربي شكل گرفته در اين سرزمين‌ها «ادبيات مهجر» گفته مي‌شود. آثار ادباي مهجر، به علت تاثيرپذيري از ادبيات اروپا و امريكا و نيز زمينه‌هاي تازه عاطفي و تصويري كه حاصل زندگي در محيط تازه است از جنبه‌هاي مختلف مانند موضوع، ساختار و روح شعري با كلاسيسم متفاوت است. اين مقاله با رويكرد ادبيات تطبيق و به منظور نشان‌دادن گوشه‌هايي از تاثير ادبيات معاصر غرب بر ادبيات معاصر عرب از طريق مهاجرت و سفر به موضوع سفر شعر معاصر عربي به امريكا نگاه كرده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله