هدف از نگارش این مقاله گردآوری و طبقه‌بندی برخی از واژه‌ها و اصطلاحاتی است که در گونه فارسی بافتی بر انواع گردو، بخش‌های مختلف گردو و محصولات تهیه شده از آن دلالت دارد. در این بحث، ابتدا مطالبی درباره نام و انواع گردو و پراکندگی آن در ایران و اهمیت گردو در منطقه بافت و فرهنگ مردم آن ارائه می‌گردد؛ سپس نام انواع گردو در منطقه واژه‌های مرتبط با گردو و گردوداری و محصولات قابل تهیه از گردو و بالاخره ضرب‌المثل‌هایی در مورد گردو معرفی می‌شود.

منابع مشابه بیشتر ...

5d9e32b9835c9.png

واژه‌نامه و گویش گاوکشک

سیدحسن موسوی

این کتاب دربرگیرنده فرهنگ واژگان و بررسی علمی دستگاه‌های فعلی گویش مردم قریه «گاوکشک» در استان فارس است. این قریه یکی از روستاهای بخش کوهمره نودان است که در حدود صدکیلومتری جنوب غربی شیراز و در جاده کازرون قرار دارد. این روستا از روستاهای تاریخی است که در بسیاری از متون کهن نیز از این قریه نام برده شده است.

5c7c0b7526902.png

فرهنگ نثرهای فنی و مصنوع

محمود مدبری

به دلیل اهمیت نثرهای مزین و درسی بودن برخی از آنها و نیز رجوع بسیاری از محققان به اینگونه آثار، تهیه یک فرهنگ لغت جامع از اینگونه نثرها ضروری و لازم به نظر می‌رسید. بدین منظور کلیه آثار منثور فنی (نزدیک چهل اثر) به عنوان بهترین نثرهای منشیانه و فنی سطر به سطر خوانده شده و کلمات نسبتاً مشکل یا کاملا شاذ و نادر از لابلای سطرها یادداشت و استخراج شد. پس از الفبایی کردن فیش‌ها و بررسی مجدد یادداشت‌ها، همه لغات از روی فرهنگ‌های معتبر عربی و فارسی و نیز از روی یادداشت‌های برخی مصححان معنا شده‌اند. ابتدا لغت، سپس صورت آوایی کلمه و ماهیت زبانی و دستوری آن نوشته شده و بعد از معنی کلمات، نشانی شواهد به ترتیب تاریخی ثبت شده است.