در نحو عربی، صفت یکی از انواع پنجگانه توابع است که قواعد، شروط و ویژگی‌های خاص خود را دارد. معمولا برای هر یک از این ویژگی‌ها یک قاعده اصلی وجود دارد که مورد اتفاق اکثر علمای نحو است و گاهی ممکن است برخی معتقد به خلاف آن باشند. در این نوشتار کوتاه کوشیده‌ایم نظر ابن یعیش را درباره هر یک از ویژگی‌های صفت و موصوف از خلال کتابش شرح مفصّل بیان کنیم و سپس با ذکر آرای دیگر علمای نحو در آن زمینه، به تطبیق آنها با نظر ابن یعیش بپردازیم. علت آن که در این پژوهش آرای شارحِ مفصّل را مبنای کار خود نهادیم، آن است که کتاب «المفصّل» زمخشری و شرح آن پس از «الکتاب» سیبویه، از معتبرترین منابع صرف و نحو و بلاغت به شمار می‌آید.

منابع مشابه بیشتر ...

5f6b75e98baa3.png

دستور حسن مخصوص متعلمین سال پنجم و ششم مدارس ابتدائی

محمدحسن هروی

این کتاب که با عنوان «دستور حسن» نامیده شده، دربرگیرنده مختصری از دستور زبان فارسی است. نویسنده در مقدمه کتاب به الفبا و انواع حروف از معجم و مهمل و متحرک و ساکن و ... پرداخته است. در فصل اول اقسام کلمه (اسم، فعل و حرف) را تبیین کرده و فصل دوم را اختصاص به «مبهمات» داده است؛ یهنی کلماتی که در معنای آنها نوعی ابهام وجود دارد که محتاج به مبیّن یا مفسر دارند. صفت و موصوف در فصل سوم بررسی شده و فصل چهارم اختصاص به اضافه دارد. صفات فاعلی، فعل، حروف اضافه، کلمات استفهام، قیود، وجوه افعال، وجوه اشتقاق و .... دیگر مباحث این کتاب را شکل می‌دهند.

587145cdba92d.PNG

ظرفيت فعل و ساخت‌هاي بنيادين جمله در فارسي امروز پژوهشي بر اساس نظريه دستور وابستگي

مهرادد نغزگوی کهن

فعل از عناصر اساسي ساخت جمله است و به همين دليل از دوران باستان تا کنون مورد توجه محققان بوده است. اين جزء در چارچوب نظريه‌هاي زبان‌شناسي جديد نيز از جنبه‌هاي مختلفي چون ـ معنا، نقش، و ساخت صرفي و نحوي مورد مطالعه و بررسي قرار گرفته است. یکی از نظریه‌های مهم درباره این عنصر، نظریه وابستگی است. نظریه وابستگی نسخه‌های مختلفی دارد، ولی نکته مشترک تمام آنها قلمداد نمودن فعل در مقام مهم‌ترین جزء جمله است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6183ebb049a48.png

نوگرایی در شعر معاصر عرب

این کتاب گرچه به صورت مستقیم درصدد بررسی روان‌شناسی و جامعه‌شناسی شعر نیست؛ اما در کنار بحث نوگرایی شعر، به سیر تحولات آن، از سال‌های قبل از اسلام تا اواخر قرن بیستم می‌پردازد و آن را در دو بعد قالب و محتوا مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد؛ ضمن آنکه در ادامه بحث و توضیح هر یک از دوره‌های سیاسی ـ ادبی، به تعدادی از شاعران برجسته آن عهد نیز اشاره می‌کند. گفتنی است نوگرایی مورد بحث در این کتاب، تنها به سیر تحولات شعر می‌پردازد و از ورود به مباحث و موضوعات نثر، به طور کلی خودداری نموده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب
576d07e5393aa.PNG

اسباب ظهور ادب عربي در خراسان

سیدمحمدباقر حسینی

پس از آنكه قوم عرب، سلطه سياسي خويش را به بهانه اسلام، بر ملّت ايران تحميل نمود؛ زبان عربي نيز جاي خود را در ميان طبقات مختلف مردم، مخصوصاً شيفتگان تعاليم قرآن و اسلام، كه منادي وحدت، برابري، عدالت و مساوات بود، گشود؛ به طوري كه كمتر آثار علمي، تاريخي، ديني و اخلاقي را مي‌‌توان يافت كه در طول پنج قرن نخست اسلام، در اين ديار، به زبان عربي تأليف نشده و يا متأثّر از زبان و ادب عربي نبوده باشد. در اين گفتار، سعي بر آن شده است تا چگونگي ورود زبان عربي به خراسان بزرگ و عوامل مؤثّر در استمرار حضور اين زبان در اين ديار پهناور، مورد بررسي قرار گيرد.

تاریخ ادبیات/تاریخ ادبیات عربی
مقاله