ادب و فرهنگ به معنای کلیه آثار فکری، اعم از علمی و ادبی است و انواع کتب فلسفی، عرفانی، فنی، مذهبی و علمی را در بر می¬گیرد. ادبیات زاییده اجتماع است و تاریخ ادبیات هر جامعه آیینه تمام نمای آن ملت در ادوار مختلف تاریخی است. در تاریخ ادبیات سه عامل سیاسی و اجتماعی، فکری و مذهبی و عامل ادبی مؤثر است. این کتاب یک دوره تاریخ اجمالی ایران از دوره پیش از اسلام تا عصر مشروطیت است که توسط حسین فریور در پنج بخش تدوین شد و در پایه دوم دبیرستان تدریس می شد. این کتاب فریور در سال 1341 شمسی برای دهمین بار توسط چاپ اطلاعات به طبع رسید.

منابع مشابه بیشتر ...

6321b46a297ce.jpg

تاریخ ادبیات عصر اوستایی

عباس مهرین (شوشتری)

عصر اوستایی، باستانی ترین عصر زبان و ادبیات ایران است که تخمینا در هزار یا یکهزار و پانصد سال پیش از میلاد مسیح آغاز گشت و آنچه از این عصر بدست ما رسیده است منحصر به نوشته اوستاست. در آغاز این عصر تیره های آریایی هند و ایران نزدیک بهم زندگی میکردند وگرچه در لهجه مختلف سخن می گفتند ولی به سخن یکدیگر آشنا بودند و قهرمانان مشترک داشتند رسوم و عبادت هم یکسان بود. ایزدان شان زمین و آسمان و مظاهر طبیعت و برخی ستارگان بودند. اینها را "دیوا" می نامیدند بهترین و باستانترین نمونه شعر این عصر را در سروده های گاتا و فصیح ترین نثر را در عبارت وندیداد می یابیم...

62d2933c9d4b9.png

یک کلمه

میرزا یوسف خان تبریزی «مستشارالدوله»

رساله «یک کلمه» مهم‌ترین اثر میرزا یوسف‌خان تبریزی معروف به مستشارالدوله، رجل سیاسی و روشنفکر عهد ناصرالدین شاه قاجار، به احتمال زیاد نخستین اثر برجای‌مانده از جنبش روشنفکری دینی به زبان فارسی است. مستشارالدوله در این رساله می‌کوشد تا نشان دهد اصول تجدد و تجددخواهی در زمینۀ نهاد سیاست و قانون‌گذاری نه‌تنها با تعالیم و احکام دین اسلام ناسازگاری ندارند، بلکه به‌آسانی از این تعالیم و احکام استنباط و استخراج و استنتاج می‌تواند شد. در پایان کتاب نوشتارهایی متفرقه از مستشارالدوله آورده شده است.