56a02761aee6e.jpg

پنج گفتار در زمینه ادب و تاریخ ایران

مکان چاپ: شیراز ناشر: انتشارات دانشگاه پهلوی تاریخ چاپ: ۱۳۴۸ هجری شمسی نوبت چاپ: اول زبان: فارسی

در سال تحصیل 48 – 47 شمسی دانشگاه پهلوی شیراز تصمیم به شناساندن تاریخ و ادب ایران گرفت و اساتید دانشگاه را به همکاری طلبید. در اولین جلسه سخنرانی، هشت مقاله ایراد شد و به دلیل استقبال اساتید و دانشجویان، جلسات متعدد در ماه برگزار و موضوعات مختلفی ایراد می شد و با سؤالات حضار امکان مباحثه و تبادل نظر بر پا بود. کتاب حاضر، اولین مجموعه سخنرانی های ایراد شده است. موضوعات و سخنرانان از این قرارند: موضوع خاور شناسی،علی سامی، شعر فارسی و تحول آن از محمد شفیعی، سهم ایران در پیشرفت تمدن بشر (500 ب. م _ 500 ق. م) توسط ابوالحسن دهقان، منظومه خیام وار فیتز جرالد توسط مسعود فرزاد و سخنرانی علی محمد مژده درباره تأثیر تمدن و فرهنگ ایران در تمدن و فرهنگ اسلامی و نقش ایران در بنای این حضارت. این اثر توسط انتشارات دانشگاه پهلوی در سال 1348 به طبع مردم ادب دوست ایران رسید.

منابع مشابه بیشتر ...

663b981d1bc34.jpg

نامواره دکتر محمود افشار - جلد هشتم (دربرگیرنده بیست و پنج مقاله)

محمود افشار

جلد هشتم از نامواره دکتر محمود افشار دربرگیرنده بیست و پنج مقاله است که توسط دکتر محمود افشار گردآوری و به کوشش کریم اصفهانیان در سال 1373 منتشر شده است.

663b913f525d9.jpg

نامواره دکتر محمود افشار - جلد پنجم (دربرگیرنده سی و شش مقاله)

محمود افشار

جلد پنجم از نامواره دکتر محمود افشار مقاله ها و گفتارهایی است در زمینه های مربوط به تاریخ ایران، قلمرو زبان فارسی، تحقیقات ادبی، مباحث شعر فارسی، مسائل فنی زبان فارسی، عقاید سیاسی دوره قاجار، اسناد تاریخی، وضع فرهنگی و اجتماعی یزد و یادداشتها و اسنادی است که با زندگانی دکتر محمود افشار متناسب است. مقاله ها به ترتیب تاریخ دریافت آنها به چاپ رسیده است.