در پژوهش حاضر مؤلف پس از تبیین مبنای نظریه «نسخه خطی اسلامی» بر پایه کاربرد خط عربی، که در زبان‌های مختلف دنیای اسلام برای نسخه نویسی‌ به کار رفته است، نسخه‌های خطی اسلامی را دارای خصوصیتی می‌داند که بیش از هرچیز بر مبنای یک فرهنگ کتابی مشترک در تمامی جهان اسلام استوار است. این خصوصیت‌ بیش از همه بر پایه ارزش‌های مربوط به کتاب در اسلام، آشکار می‌گردد. وی می‌کوشد از طریق نسخه‌شناسی تطبیقی، به برخی خصوصیات مشترک روش‌ها و کارمایه‌های به کار رفته در فرهنگ نسخه‌نویسی جهان اسلام دست یابد، و برای نیل به این‌ مقصود، بیش از یکصد نسخه خطی اسلامی متعلق به کتابخانه پاپ‌ها در واتیکان و کتابخانه ملی فرانسه را مشتمل بر قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی عربی با منشأ اسپانیایی و شمال‌ آفریقایی را مورد بررسی قرار داده است. این نمونه‌ها به قرآن‌های خطی و نسخه‌های غیر قرآنی، نوشته شده بر روی ورق پوستی و کاغذ تقسم می‌شوند و به ترتیب تاریخ ذکر می‌گردند. قرآن‌های خطی از نظر بوم خط، جزوبندی، سطر انداز، قطع و سطح نوشته، سطرهای متن، رقم جزوها و رکابه‌ها و نسخه‌های خطی غیر قرآنی بر روی کاغذ با تقسیم‌بندی زمانی از نظر کاغذ مرکب‌ها، روش‌ها و عادات نوشتاری بررسی‌ گردیده‌اند. سپس نیز چند نسخه خطی فارسی نیز به‌ویژه از نظر رابطه متن‌ با صفحه‌بندی و سطر اندازی مورد تحلیل قرار گرفته است. مؤلف در پایان به بررسی دو حوزه بزرگ و متمایز شرق و غرب در نسخه‌شناسی‌ اسلامی و تفاوت‌های آنها از نظر روش و مواد به کار رفته در تولید کتاب می‌پردازد، و تماس نسخه‌شناسی اسلامی و عبری در غرب را محدود به منطقهء تولد و اسپانیا می‌داند.

منابع مشابه بیشتر ...

65ae8dc805278.jpg

دانشگاه زیتونه (تاریخ فرهنگ و علوم اسلامی در دوران حکمرانی خاندان حفص و ترکان)

طاهر معموری

کتاب حاضر، ترجمه‌ای است از کتاب((جامع الزیتونه)) تالیف((طاهر معموری)) که گویای قدمت علوم اسلامی در شمال آفریقاست(به خصوص سرزمین تونس که مرکز حکومت خاندان حفص بوده است) .مولف در ابتدای کتاب به چگونگی شکل‌گیری حکومت حفصی‌ها در تونس اشاره کرده وضعیت علوم اسلامی را در این دوره، به ویژه در جامع زیتونه شرح داده است .((دانش و آموزش))، ((نظام آموزشی و شیوه‌های آن))، ((علوم و کتاب‌های درسی دوره حفصی‌ها))، ((مراکز تعلیم))، ((جامع زیتونه)) و ((مدرسه‌های دیگر)) از دیگر مباحث این کتاب است .

5945dd891ba7b.jpg

فدریکو گارسیا لورکا

علی اصغر قره باغی

فدریکو خسوس گارسیا لورکا (1898-1936 م) شاعر، نویسنده، نقاش، نوازنده پیانو و آهنگساز اسپانیایی بود. لورکا نخستین کتابش به نام باورها و چشم ‌اندازها را در سال 1918 به چاپ رساند. ده سال بعد، محبوبترین کتابش یعنی ترانه‌های کولی منتشر شد که شهرتی گسترده برای او به ارمغان آورد و لقب شاعر کولی گرفت. کتاب پیش رو به قلم علی اصغر قره باغی در هشت فصل به زندگی و آثار لورکا می پردازد. کودکی و فونته باکه ئروس، گرانادا، شادی دلگیر شاعری، طراحی و نمایشگاه ها، شاعر در نیویورک، شعر لورکا، تراژدی های سه گانه و نسیم اندوهبار در پهنه زیتون زاران و نارنجستان ها عناوین این فصول هستند. سال شمار زندگی، سخنرانی لورکا درباره هنر نقاشی نوین، فیلمنامه سفر به ماه و طراحی های لورکا دیگر مطالب این کتاب را تشکیل می دهند که در سال 1382 توسط انتشارات ابتکارنو در دسترس علاقمندان قرار گرفت.