در اين مقاله، انواع ساخت مصدري در تعدادي از گويش‌هاي استان اصفهان، که همگي از مجموعه گويش‌هاي مرکزي ايران‌اند، توصيف و بررسي شده است. در گويش‌هاي مورد بررسي، مجموعا چهار نوع ساخت مصدري وجود دارد که بجز يک مورد، که با ستاک حال شکل مي‌گيرد، بقيه بر اساس ستاک گذشته فعل ساخته مي‌شوند. نکته ديگر اينکه، در برخي از اين گويش‌ها، دو يا حتي سه ساخت مصدري در کنار هم ديده مي‌شود که يکي از آنها ساخت اصلي و غالب است و موارد ديگر، که کاربرد محدودتري دارند، ثانوي محسوب مي‌شوند. در اين تحقيق و بررسي مختصر، سعي بر اين بوده تا گونه‌هاي ساخت مصدري، بافت‌هايي که در آن به کار مي‌روند و همچنين منطقه رواج هر يک از ساخت‌هاي مصدري مشخص شود.

منابع مشابه بیشتر ...

64e3629f6210a.jpg

فرهنگ مشتقات مصادر فارسی - جلد 2

کامیاب خلیلی

جلد دوم و سوم از((فرهنگ مشتقات مصادر فارسی)) متضمن مصدرهایی است که با حروف((الف)) و ((ب)) (در جلد اول) و ((ب)) و ((ت)) (در جلد دوم) آغاز می‌گردند . شیوه تدوین کتاب بدین صورت است که هر مصدر با گونه به کار رفته در منبع مورد نظر ذکر می‌شود، همچنین نموداری از اشتقاق مصادر اعم از اسم مصدر و انواع صفت‌های برگرفته از آن به طبع می‌رسد .

64e360911e77b.jpg

فرهنگ مشتقات مصادر فارسی - جلد اول (حرف آ)

کامیاب خلیلی

جلد نخست از((فرهنگ مشتقات مصادر فارسی)) متضمن مصدرها و مشتقاتی است که با حرف((آ)) آغاز می‌شود .مجموعه حاضر در واقع کوششی است در نمودن اشتقاق افعال فارسی و نیز نمایاندن مشتقات آنها که این همه با معانی مصادر و مشتقات، به همراه نموداری از چگونگی کاربرد آنها فراهم آمده است .گفتنی است هر مصدر و اشتقاق آن با ذکر منبع و چگونگی کاربرد آن به طبع رسیده است .در ابتدای کتاب، توضیحات مفصلی درباره مصدرها، افعال و مشتقات گوناگون به دست داده شده است .