سیدبهاء الدین محمد مختاری یکی از علمای بزرگ شیعه مذهب دوره صفوی و صاحب ده‌ها تألیف است که شخصیت عظیم او تاکنون ناشناخته مانده‌ است. مختاری در شاخه‌های مختلف علوم روزگار خود از جمله فقه، اصول، فلسفه،کلام و حدیث متبحر و سرآمد بوده و از علمای بزرگ زمان از جمله‌ علامه مجلسی اجازه‌نامه داشته است. مختاری که در آرزوی نوشتن کتابی در مراثی اهل بیت پیامبر(ص) بود، برای‌ نخستین بار کتاب لهوف سید بن طاووس را که از معتبرترین مقاتل در تاریخ‌ شیعه است، از عربی به فارسی ترجمه کر که این اثر ارزشمند او همچون‌ شخصیت گرانقدرش تاکنون از نظرها پنهان مانده و برخلاف نظر کسانی که‌ کتاب«لجة الألم»را اولین ترجمه لهوف می‌دانند، ترجمه اللهوف مختاری‌ نخستین ترجمه این کتاب است. در این مقاله برآنیم تا مختاری، آثار و ترجمه اللهوف او را معرفی نماییم.

منابع مشابه بیشتر ...

58fe3fc7c5900.jpg

دیوان فدایی مازندرانی (مقتل)

میرزا محمود فدایی مازندرانی یا تلاوکی (1164 – 1242 شمسی ) شاعر مرثیه ‌سرای سده ۱۳ قمری و دوران قاجار است. فدایی که خود را پیرو محتشم کاشانی و صباحی بیدگلی می ‌دانست سرایندهٔ نخستین مقتل منظوم در ادب پارسی ا‌ست. این مقتل طولانی ‌ترین ترکیب‌ بند فارسی شمرده می ‌شود. مقتل منظوم فدایی که سرشار از صور خیال عاشورایی است به عنوان یکی از مدخل‌های دانشنامه جهان اسلام ثبت شده ‌است. كتاب حاضر که توسط فریدون اکبری شلدره تصحیح شده است، با دیباچه ای بر مرثیه سرایی در ادب فارسی و اطلاعاتی پیرامون تعزیه آغاز می شود. پس از آن شرح حالی بر زندگی، شعر و شیوه شاعری فدایی مازندرانی و نکاتی پیرامون دیوان پیش رو آورده شده است. اشعار فدایی مازندرانی در چهار نظام، بخش دیگر کتاب را تشکیل می دهند. این کتاب در سال 1377 توسط معاونت فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در دسترس مشتاقان قرار گرفت.

578713a2b1ef8.PNG

معرفي كتاب سفينه قهرمانيه

منوچهر اکبری, محمد شعبانی

كتاب سفينه قهرمانيه مقتلي است به نثر مسجع آميخته به نظم، از آثار دوره قاجاريه نوشته قهرمان خان قهري ملايري (م 1372 هـ. ق) كه هم نويسنده و هم اثر او ـ كه به گونه مجالس به نثر و موزون است ـ به علل گوناگون ناشناخته مانده است. در اين كتاب شگرف و بي نظير قيام خونين امام حسين (ع) و حركت آن امام همام از مدينه به طرف كوفه و وقايع روز عاشوراي شصت و يك هجري به تفصيل و با كلامي حزين و استوار بيان شده است. نثر و شعر اين كتاب نمونه‌اي از آثار خوب دوره بازگشت ادبي است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

63fb583a88493.jpg

ازهار گلشن

کتاب حاضر مجموعه سروده‌های "مولانا ابراهیم بن شهاب‌الدین گلشنی" است به انضمام شرح احوال و آثار وی "ازهار گلشن" منظومه‌ای است نظیر"گلشن راز" که در همان وزن و در جواب سوال‌های چندی انشاء گردیده است .در کتاب حاضر ابیاتی چند از"ازهار گلشن" و آیات و احادیث موجود در آن جداگانه استخراج شده است .برخی مضامین کتاب عبارت‌اند از : "سیری در ازهار گلشن"، "سیمرغ"، "تمثیل"، "حقیقت انسان کامل"، "صفت درویش و کیفیت درویش"، "لطیفه" و "سوال" و "جواب".

نظم/شعر معاصر/مجموعه اشعار
کتاب
626a934370308.png

ازهار گلشن

مولانا ابراهیم بن محمد بن ابراهیم بن شهاب‌الدین گلشنی از عرفا و سخنوران و دانشمندان قرن نهم هجری از شاعران و گویندگانی بوده که در علم تفسیر و حدیث ماهر بوده و در کلام و تصوف از اساتید به شمار می‌رفته است. مثنوی «گلشن ازهار» او شبیه و نظیر گلشن راز و به همان وزن در جواب سؤال‌های چندی انشاء گردیده است.

نظم/شعر کلاسیک/مثنوی‌ها
کتاب