شعر تعليمي از لحاظ ويژگي‌هاي فني با شعر برخاسته از احساس و خيال متفاوت است. قالب آن شعر، و محتواي آن علم است. نه عنصر خيال و عاطفه شعر را داراست و نه گستردگي و دقت علم را؛ اما اين بدان معنا نيست که خالي از فايده نيز هست؛ زيرا اولين و اصلي‌ترين ويژگي آن، حفظ و نگهداري علوم از آفت فراموشي است. ميراث قديم ادبيات عربي دربردارنده اين نوع از انواع شعر نيست و بايد ريشه‌هاي آن را در دوران امويان جستجو کرد. شاعران و علماي عصر عباسي با استمداد از منظومه‌هاي اموي و به فضل اطلاع يافتن از گنجينه‌هاي ادبي و علمي ملت‌هاي ديگر، باعث شکوفايي شعر نظم شدند. شمار منظومات بسيار است تا جايي که فهرست آنها توسط مجلدي بزرگ قابل ذکر است.

منابع مشابه بیشتر ...

6093b879b44e9.png

منتخب بوستان سعدی شیرازی

مصلح‌الدین سعدی شیرازی

از جمله کتب ادبی شرق، آثار شاعر مشهود اسلام سعدی شیرازی به مثابه ستاره‌های نورانی می‌درخشد؛ چون آثار این شاعر حاوی نکات دقیق فلسفی، اجتماعی و اشارات لطیف اخلاقی است، در آن میان بوستان شاعر کتابی است که هنوز انذار شعری آن می‌تواند سرمشق شعرای زمان باشد و مضامین آن مایه استفاده ابنای جهان، بنابراین مجموعه‌ای از این بوستان به نام «منتخب بوستان» در این کتاب آورده شده است.

600c081043720.png

الادب العربی فی مختلف العصور

رمضان خمیس القسطاوی, ابوالسعود سلامة ابوالسعود

هذا الکتاب عرض فیه للأدب فی العصر الجاهلی بألوانه المختلفة الشعر، والنثر، کما عرض عصر صدر الاسلام، والعصر الاموی، والعباسی، والاندلسی، و ذلک الکتاب بالحدیث عن الادب فی عصر الحدیث، بفنونه الادبیه التی جدت فیه، والکتاب فی مجمله تأصیل للصورة الادبیة فی هذه العصور و هو من الکتب القلیلة التی جمعت الحدیث عن العصور الادبیة.