لوسمینوویچ ویگوتسکی (1934 - 1896) در طول عمر کوتاهش در علوم اجتماعی،‌ روانشناسی، فلسفه، زبانشناسی و ادبیات و هنر سرآمد اقران خود شد. وی در سن بیست و هشت سالگی به طور منظم به روانشناسی پرداخت و نظریه رشد خود را در طول چند سال ارائه داد. این کتاب آخرین اثر از 180 اثر اوست که در سال 1934 در مسکو به چاپ رسید و در 1962 به انگلیسی برگردانده شد. وی مراحل متوالی رشد ذهنی را ابداع و یا به طور مبتکرانه تعدیل نمود. وی با بررسی زبان خودمحور تصورات پیاژه را به طور بنیادی متحول ساخت. همچنین در این کتاب، تحلیل های ناقدانه چندی از نظرات دانشمندان در ارتباط با رشد و تفکر و زبان به عمل آمده و بر جذابیت بحث افزوده است. هرچند موضوع اصلی کتاب ویگوتسکی رابطه تفکر و زبان است،‌ اما مطالب جدیدی در زمینه های گوناگون تحلیل فرایند تکوینی رابطه بین تفکر و زبان، تحلیل نقدانه نظریه های علمای تربیت و روانشناسی پیرامون رشد زبان و تفکر، چگونگی صورت بندی مفاهیم در ذهن کودک، مطالعه و بررسی تطبیقی موضوع هایی چون مفاهیم خود به خودی و علمی کودک، زبان گفتاری و نوشتاری، زبان بیگانه، زبان مادری، زبان خودمحوری، زبان برونی و درونی و ... یافت می شود. ترجمه این کتاب مهم را دکتر بهروز عزبدفتری،‌ استاد دانشگاه تبریز در سال 1366 انجام داده است.

منابع مشابه بیشتر ...

5fafc3174c8e4.png

زبان‌شناخت

سیما وزیرنیا

زبان مهم‌ترین رفتار فرهنگی و پیچیده‌ترین رفتار شناختی است. وسیله بیان اندیشه و حفظ و انتقال ارزنده‌ترین دستاوردهای آن در جوامع انسانی است. ارتباط اجتماعی در کامل‌ترین شکل خود تنها از راه زبان صورت می‌گیرد. این کتاب دربرگیرنده اطلاعات متنوعی درباره زبان است که در آنها از یافته‌های دانش‌هایی مانند زیست‌شناسی، ارتباط‌شناسی، روان‌شناسی بالینی، روان‌شناسی تربیتی و زبان‌شناسی استفاده شده است؛ بنابراین شناختی است چندوجهی از زبان که در آن میزان اطلاعات جنبی درباره زبان، هم‌سنگ اطلاعات زبان‌شناختی است؛ یعنی به همان میزان که از مهارت‌ها و کارکردهای زبان با خاستگاه و سطوح آن بحث شده، به آسیب‌شناسی و آموزش زبان و نیز ارتباط آن با فرایندهای عالی ذهن توجه شده است.

5fafbd3776636.png

زبان، سوسور و ویتگنشتاین؛ چگونه می‌توان با واژه‌ها بازی کرد

روی هریس

زبان همیشه از مضمون‌های مهم اندیشه و تحلیل، خواه در فلسفه و خواه در بررسی‌های مستقل زبان‌شناختی بوده است. اما در قرن بیستم شیوه برخورد با آن تفاوتی ماهوی یافت و این تفاوت عمدتاً مدیون کارهای دو نفر است: سوسور و ویتگنشتاین. آثار این دو بر تفکر درباره زبان تأثیری تعیین‌کننده نهاد و موضوع بحث‌ها و تفسیرها و بررسی‌های گسترده‌ای شد. این کتاب از معدود آثاری است که به مقایسه دیدگاه‌های این دو اندیشمند پرداخته و تفاوت‌ها و نیز نزدیکی‌های جالب توجه افکار آنان را که البته مستقل از هم تکامل یافتند، نشان می‌دهد.