عوامل اجتماعي، محيط طبيعي و عوامل فيزيولوژيک (جسماني) بر موسيقي بيروني و کناري اشعار موثرند. در اين مقاله، تاثير اين عوامل بر موسيقي بيروني و کناري اشعار خاقاني شرواني و مسيح کاشاني بررسي و تجزيه و تحليل شده است. ابتدا اوزان اشعار اين دو شاعر که از دو دوره کاملا متفاوت انتخاب شده‌اند، استخراج و بر اساس نظر علماي عروض و قافيه، طبقه‌بندي و بر پايه نظرات جامعه‌شناسان ادبيات، اوزان و بحور اشعار دو شاعر تجزيه و تحليل شده‌اند. نتيجه بدست آمده نشان مي‌دهد، بيش از پنجاه درصد اشعار خاقاني در اوزان کوتاه و بيش از شصت درصد اشعار مسيح در اوزان متوسط ثقيل سروده شده‌اند که تاثير عوامل اجتماعي را بر اوزان اشعار اين دو شاعر نشان مي‌دهد. تاثير عوامل اجتماعي بر موسيقي شعر به اندازه‌اي است که بر تاثير عوامل فيزيولوژيک بر موسيقي شعر اثر مي‌گذارد. در اين تحقيق با بررسي شعر مسيح کاشاني در دو فضاي اجتماعي مختلف، مشخص شد که کاربرد اوزان کوتاه و بلند ثقيل با تغيير محيط زندگي رشد 12 درصدي داشته است.

منابع مشابه بیشتر ...

63725580c3cb9.jpg

فرهنگ ساحلی (قافیه در خدمت واژه های فارسی)

ضیاء ساحلی

در فرهنگ لغت ساحلی لغات از حرف آخر تنظیم شده، و اولین فرهنگ در نوع خود است. البته نوشتن این نوع فرهنگ به عربی از صدها سال پیش معمول بوده است و حتی اولین فرهنگ لغت عربی یعنی کتاب العین اثر خلیل بن احمد فراهیدی بر اساس حرف آخر لغات بوده است. اما فرهنگ لغت ساحلی که اساتید دانشگاه آن را منحصر به فرد خوانده اند اولین فرهنگ لغت فارسی (با ریشه فارسی، ریشه عربی و ریشه بیگانه) بر اساس حرف آخر است که در حقیقت آدرس دادن قافیه ها به شاعران، سخن سنجان و ادیبان است

616c488b8e5ff.jpg

مقدمه تحفه الخواطر و زبده النواظر، تحفه العراقین خاقانی

حسین آموزگار

تُحْفَةُ الْعِراقَیْن، نخستین سفرنامه منظوم فارسی، سروده خاقانی شروانی شاعر سده ششم قمری می‌باشد. تحفة العراقین که در قالب مثنوی و در شش مقاله سروده شده، شرح دو سفر خاقانی، یکی به عراق عجم و دیگری به حجاز، به قصد حج است. این موضوع با حواشی شاعرانه فراوان از جمله مناجات‌ها و مدح شخصیت‌های سیاسی و علمی و نیز شرحی مختصر از زندگی خصوصی خاقانی همراه است. تحفة العراقین که خاقانی آن را تحفة الخواطر و زبدة الضمائر نیز می‌نامد، در قالب مثنوی و در بحر هزج مسدّس اخرب مقبوض سروده شده، و شامل بیش از۱۰۰‘ ۳ بیت است. این مثنوی بیانگر مشاهدات سراینده در سفر به مکه، از مسیر عراق عجم و عراق عرب است و شاعر ضمن آن به شرح دیدار خود با بزرگان شهرهای مختلف و ذکر برخی رسوم و عادات مردمان هر دیار پرداخته است. کتاب مشتمل است بر یک مقدمه منثور، ۷ مقاله، و یک خاتمه منظوم. مقالات کتاب به ‌ترتیب عبارت‌اند از «عرائس الفکر و مجالس الذکر»، «معراج العقول و منهاج الفحول»، «سبحة الاوتاد»، «سواد الاوراد و خزانة الاوتاد»، «موارد الاوراد و فرائد الافراد»، «هدی المهتدی الی الهادی» و «فی وصف الشّام والموصل».

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

664609e2961b4.jpg

تاریخ تمدن و فرهنگ ایران

ناصرالدین شاه حسینی

تمدن نظم اجتماعی است که بر اثر آن خلاقیت فرهنگی امکان پذیر می شود. به اعتقاد جمعی تمدن یا مدنیت بر سازمان اجتماعی و نظام اخلاقی و فعالیت فرهنگی اطلاق می شود. و تراوشهای فکری بشر را که از دیرباز تاکنون برای اعتلای خویش اندیشیده و سبب تعالی ملت ها شده است فرهنگ می خوانند. گروهی از انسان ها که از تشکیل منظم و معینی پیروی می کنند و در لوای آن به زندگانی خویش ادامه می دهند جامعه گویند و چون تمدن را مجموعه منظمی از کردارهای اکتسابی خاص هر جامعه نیز دانسته اند. بنابراین تمدن و جامعه همواره قرین یکدیگرند گو اینکه هر یک پدیده ای خاص محسوب می گردند و از هم جدا هستند. آنچه این دو عنصر را بهم پیوند می دهد فرد است که از جهتی تشکیل جامعه را می دهد و از دگرسوی با رفتار و آداب خود بنای تمدن را در جامعه می نهد، بنابراین هر فردی مبین جزئی از تمدن خویش است و به تنهایی نمی تواند معرف همه جلوه های تمدن خود باشد ولی گروه افراد متشکلی که جامعه ای را پدید می آورند می توانند معرف تمدن خود باشند و این نکته نیز مشخص است که نمی از ممیزات و اختصاصات هر تمدن در جهت خواست جامعه سیر می کند و نیز خاصیت اصلی هر تمدن در این است که بقا و آسودگی جامعه ای را که بدان مرتبط است تامین نماید از اینجاست که جوامع بشری به وسایل و فنون مختلف تجهیز می شوند تا مردم را در برابر مشکلات حیات یاری کنند...

فرهنگ و تمدن
کتاب
63beb3fea583f.jpg

پیوند شاه و مردم

ناصرالدین شاه حسینی

کتاب پیوند شاه و مردم در مورد تاریخ ایران از عصر پیشدادیان تا دوران پهلوی را شامل می شود. این کتاب تالیف ناصرالدین شاه حسینی و به مناسبت دهمین سال انقلاب سفید در سال 1351منتشر شده است.

کلیات/تاریخ ایران
کتاب