غزنویان که پرورده و برکشیده سامانیان بودند، بیش از چل سال بر اندیشه خراسان فرو کوفتند تا راه تسلط آل سلجوق هموار شد. سلطان محمود که هزاران کتاب و کتابخوان را از میان برده بود به هنگام مرد. مرگش، امیرمسعود را از نیمه راه بغداد بازگرداند تا دروازه خراسان را به روی سلجوقیان بگشاید. هنگام مرگ سلطان مخوف، هنوز خراسان به آن درماندگی نرسیده بود تا به دامن طغرل دراویزد.

منابع مشابه بیشتر ...

6328629446c1b.png

فرهنگ تاریخ بیهقی «تاریخ تمام‌نمای دوره غزنویان»: پژوهشی در واژگان، افعال و امثال، اصطلاحات درگاهی و دیوانی، اعلام تاریخی و جغرافیایی، لغات و ترکیبات، آیات و احادیث، امثال و حکم، همراه با حوادث زمان نویسنده و نقشه‌های جغرافیای تاریخی

سیداحمد حسینی کازرونی

این کتاب، پژوهشی است در واژگان، افعال و امثال، اصطلاحات درگاهی و دیوانی و ویژگی‌های طبقاتی، لغات و ترکیبات، آیات و احادیث، اعلام تاریخی و جغرافیایی، امثال و حکم، به همراه حوادث جریان‌های زمان نویسنده و نقشه‌های جغرافیایی تاریخی تاریخ بیهقی. بیشترین بخش کتاب به شرح بیش از 1200 علم جغرافیایی، تاریخی و اشخاص تاریخ بیهقی اختصاص داده شده است.

61151f5f08bea.jpg

تاریخ بیهقی

سیدرضا مصطفوی سبزواری

تاریخ بیهقی یا تاریخ مسعودی نام کتابی نوشته ابوالفضل بیهقی است که موضوع اصلی آن تاریخ پادشاهی مسعود غزنوی پسر سلطان محمود غزنوی است. این کتاب علاوه بر تاریخ غزنویان، قسمت‌هایی درباره تاریخ صفاریان، سامانیان و دوره پیش از پادشاهی محمود غزنوی دارد. نسخه اصلی کتاب حدود ۳۰ جلد بوده است که به دستور سلطان مسعود بخش زیادی از آن از بین رفته‌است. و از این کتاب امروزه مقدار کمی (حدود پنج مجلد) بر جای مانده‌است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

56347d2735427.PNG

قافیه از دید شمس قیس رازی

علی بابک

شمس قیس رازی، جستجوگر سده هفتم هجری، از هوشمندان‌ کم‌مانند تاریخ ادب ایران است. کتاب ارجمند او، المعجم فی معاییر اشعار العجم، تا به امروز در شناخت شعر در بلندای تنهایی مانده است. از سده هفتم تا روزگار نیما، همه ادیبانی که در شناخت شعر قلم‌ زده‌اند و پس از آن، همه ادیبان سنت‌گرا که به شناخت شعر پرداخته‌اند، جز بازنوشت مطالبی از المعجم، کار چشم‌گیری نکرده‌اند و شگفتا که این‌ کتاب، دست‌مایه نوگرایان هم بوده است و چه انتحال، سلخ و المام‌هایی‌ که در این بازنوشت‌ها و دست‌مایه‌گی‌ها روی داده! ما در این کار، به شناخت قافیه از دید شمس پرداخته‌ایم تا شاید، اندکی‌ از حقی که این مرد بزرگ بر ما هم دارد، گزارده باشیم.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله