معمولا در طول تاريخ نام بعضي از شهرها و مكان‌هاي جغرافيايي تغيير مي‌كند و به تدريج از يادها فراموش مي‌شود، به گونه‌اي كه محققان را در تعيين جايگاه اصلي آنها با دشواري مواجه مي‌سازد، و سبب مي‌شود مصححان متون كهن، از جمله متون تاريخ و ادبي، گاهي در تصحيح متون دچار لغزش‌ها و اشتباهاتي بشوند؛ همين سردرگمي‌ها و اشتباهات نيز، خود خطاهاي تحقيقي و تحليلي ديگري را در پي مي‌آورد كه بعضا به استدلال‌ها و استنتاج‌هاي نادرستي مي‌انجامد. در اين مقاله به پاره‌اي از اين گونه اشتباهات كه در خصوص نام‌هاي تاريخي منطقه بلخ در تاريخ بيهقي روي داده، اشاره شده و با استناد به كتب مهم ادبي و تاريخي، و مشاهدات محلي اصلاحاتي براي آنها پيشنهاد شده است. اين اصلاحات مربوط است به پيروز (و) نخجير، منجوران (ميخواران)، دستگرد (دشت كتر ـ دشت كرد)، راون (پروان) و رباط كرزوان (كروان).

منابع مشابه بیشتر ...

6328629446c1b.png

فرهنگ تاریخ بیهقی «تاریخ تمام‌نمای دوره غزنویان»: پژوهشی در واژگان، افعال و امثال، اصطلاحات درگاهی و دیوانی، اعلام تاریخی و جغرافیایی، لغات و ترکیبات، آیات و احادیث، امثال و حکم، همراه با حوادث زمان نویسنده و نقشه‌های جغرافیای تاریخی

سیداحمد حسینی کازرونی

این کتاب، پژوهشی است در واژگان، افعال و امثال، اصطلاحات درگاهی و دیوانی و ویژگی‌های طبقاتی، لغات و ترکیبات، آیات و احادیث، اعلام تاریخی و جغرافیایی، امثال و حکم، به همراه حوادث جریان‌های زمان نویسنده و نقشه‌های جغرافیایی تاریخی تاریخ بیهقی. بیشترین بخش کتاب به شرح بیش از 1200 علم جغرافیایی، تاریخی و اشخاص تاریخ بیهقی اختصاص داده شده است.

61151f5f08bea.jpg

تاریخ بیهقی

سیدرضا مصطفوی سبزواری

تاریخ بیهقی یا تاریخ مسعودی نام کتابی نوشته ابوالفضل بیهقی است که موضوع اصلی آن تاریخ پادشاهی مسعود غزنوی پسر سلطان محمود غزنوی است. این کتاب علاوه بر تاریخ غزنویان، قسمت‌هایی درباره تاریخ صفاریان، سامانیان و دوره پیش از پادشاهی محمود غزنوی دارد. نسخه اصلی کتاب حدود ۳۰ جلد بوده است که به دستور سلطان مسعود بخش زیادی از آن از بین رفته‌است. و از این کتاب امروزه مقدار کمی (حدود پنج مجلد) بر جای مانده‌است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

602111b81f8a0.png

سیر نقد شعر در ایران: از مشروطه تا 1332 هـ.ش

غلامحسین غلامحسین زاده

سیر شعر فارسی و نقد آن از حرکت و نگرش پویا و در عین حال متنوع و متغیر آن برکنار نمانده است؛ چنان‌که گاهی اندیشه‌ها و نظرهای منتقدان و متفکران را با قوت تمام به خود جلب کرده و به تأمل و تدبرهای دقیق و توقف‌های طولانی در برابر خود وااشته است. کوشش نویسنده در این اثر بر آن بوده که سیر کلی این آرا و اندیشه‌ها را در نقد شعر فارسی استخراج کند. از آنجا که بیشترین مجادلات و مباحثات منتقدان شعر فارسی در سده اخیر و به‌ویژه بعد از دوران مشروطه در ایران روی داده است و یکی از مهم‌ترین تحولات دنیای شعر و شاعری و نقد و سخنوری فارسی در این روزگار رخ نموده است، پایه اصلی این کتاب بر بررسی این آرا و تحولات از دوره مشروطه تا سال 1332 هجری شمسی گذاشته شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب
582a108fc2c25.PNG

مشخصه‌هاي ادبي شعر گفتار

غلامحسین غلامحسین زاده

با انقلاب مشروطه، شعر حضور بيشتري در ميان عوام يافت و شاعران، شعارها و پيام‌هاي انقلابي را در قالب زبان ساده عاميانه براي آگاهي و تشويق مردم به کار گرفتند. نيما نيز از زباني نزديک به زبان گفتار در آثار خود بهره جست. پس از او شاگردانش، به ويژه فروغ فرخزاد شعر را به گفتار طبيعي نزديک کردند؛ بنابراين آنچه را که در دو دهه اخير به آن "شعر گفتار" مي‌گويند، محصول شعر بعد از فروغ است. مدعيان اين نوع شعر معتقدند با اتکا بر زبان روزمره و بهره‌گيري از وزن طبيعي کلام، آثاري مي‌آفرينند که لحن گفتار بر آن حاکم است و چنان وا مي‌نمايند که گويي براي مخاطب حاضر سخن مي‌گويند. اما بعضي از آنها در هماهنگي با شيوه شاعران موج نو و حجم، با زبان گفتار رفتاري نامتعارف کرده‌اند و به نوعي آشنايي‌زدايي افراطي در زبان دست زده‌اند. بدين سبب مي‌توان شعر گفتار را به دو دسته معناگرا و معناگريز تقسيم کرد. نتيجه بررسي‌ها نشان مي‌دهد که وجوه تمايز اين نوع شعر از ساير جريان‌هاي شعري معاصر، هنوز در حدي نيست که بتوان آن را يک جريان مستقل شعري به شمار آورد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله