آریانیان مهاجر برای پیداکردن زیست گاهی مناسب هزاران فرسنگ از زادگاه‌ خویش دور شدند و نخستین بندگاهی که توانستند در آنجا سکنی بگزینند کناره‌های‌ دریاچه هامون و سرزمین‌های کنار رود خانه‌های رنگه و هیرمند بوده است و طولی نکشید این سرزمین‌ها از تقدس ویژه‌ای برخوردار شدند. وجود خدایان گوناگون و پرستش آنها در جهت به دست آوردن سود یا راندن آفت، یکی از نمودهای باور آریائیان بود و هر یک از عناصر طبیعت پیرامون، برای خود خدایی داشت و هر خداوند با آئین ویژه‌ای ستایش می‌شد و نداشتن درکی درست از حوادث طبیعی از، آن عوامل به عنوان خشم خدایان یاد می‌کردند و گاهی به علت سود رسانی مورد تقدس و پرستش قرار می‌داند که در این مقاله کنکاشی مختصر از چگونگی‌ اعتقاد ایرانیان باستان به فر همای خواهیم داشت.

منابع مشابه بیشتر ...

60e9ade0511c8.png

باورهای آریائیان

احمد متین دوست

باورها و اندیشه‌های ایرانیان و هندیان، زمینه‌ساز حکمت و فلسفه در آسیای غربی، یونان، مصر و سایر نقاط جهان شد. علم و دانش آنها سبب پیشرفت بشر در روزگار کهن شد. هنر و زیبایی‌آفرینی، شعر و آثار ادبی‌شان در بیان عواطف و احساسات لطیف همراه با قوه تخیل، موجب برانگیختن ذوق و قریحه هنری در ملل دیگر شد. در این کتاب برای آشنایی خواننده، کوشیده شده تا اندیشه‌ها و باورهای آریائیان به عنوان نیاکان این سرزمین مورد بررسی و تحقیق قرار بگیرد. در فصل یکم دین و آئین آریائیان، خدایان مشترک‌شان و کتاب‌های مقدس آنها، نظم جهانی، شیوه دفن مردگان، مراسم قربانی، آشامیدن هوم و رسم عبادت مورد توجه قرار گرفته است. در فصل دوم زرتشت به عنوان بنیادگذار آئین مزدیسنا و مباحث مربوط به او مطرح شده است. در فصل سوم امشاسپندان، ایزدان و اسامی سی روز ماه و .... بررسی شده است. در فصل چهارم مباحث مربوط به آتش مطرح شده است. در فصل پنجم به رد و ور اشاره شده، در فصل ششم اناهیتا و قدمت آن ارائه شده و در فصل هفتم میترا و دیرینگی آن و جشن‌های کهن باستانی معرفی شده‌اند.

601547a2e5a1c.png

زرتشت و جهان غرب

ژک دوشن گیمن

این کتاب دربرگیرنده چهارمین رشته سخنرانی از سلسله گفتارهای رتنبای کترک آکسفورد است که به سال 1956 ایراد شده و در 1958 توسط دانشگاه آکسفورد منتشر شده است. این کتاب دربرگیرنده این مباحث است: مطالعات ایران‌شناسی به روزگار کهن، هند و ایران باستان، امشاسپندان، خدای بزرگ آئین زرتشت، ایران و یونان، ایران و اسرائیل و مذاهب گنوسی.