دفتر شعر «غزالان چالاک خاطره» از معدود کتاب‌های شعری است که بارها به سراغش رفته‌ام و از ساخت و معنای آن لذت برده‌ام. این اواخر در برخورد با دفتر شعر «رخم سابه و بید» از «نسرین جافری» که وجیزه‌ای بر آن نگاشتم، یادم آمد که باید به خانم ژیلا مساعد، ادای دین کنم، هر چند که حدود پنج سال از نشر کتابش می‌گذرد، باشد! هفت قرن نیز از رمان «حافظ» گذشته است و هنوز «حافظ‌شناسی» در نیمه راه است. از سویی ندیدم که درباره دفتر شعر «مساعد» نقد و نظری نگاشته باشد.

منابع مشابه بیشتر ...

663b9e47e0193.jpg

نقد اندیشه میرزا آقاخان کرمانی

ر. پدیدار

جای افسوس است که ما از حیات مرحوم میرزاآقاخان کرمانی و تشبئات و عملیات سیاسی او چیز زیادی در دست نداریم جز آنچه چندین مولف از روی یکدیگر با فرق های جزئی استنساخ کرده و هیچ چیز تازه ای تتبع ننموده اند. بنابراین بهتر آن می دانیم که بجای اینکه در این تذکر سی ساله دوباره به نقل همان عبارات اکتفا کنیم به تشریح و تدقیق نظریات و افکار سیاسی و اجتماعی او داخل شده و بسیاری از مسایل را که در حق او تاریک است روشن نماییم. میرزا آقاخان از حیث سرنوشت نویسندگی خیلی شبیه به خیام است که آثارش بواسطه بغض و نفرت مخالفین متروک و بدون مطالعه آنها با تیر اتهامات به جهل و نادانی منسوب شده است. ولی همانطور که اینک پس از شش هفت قرن خیام میرود جای خود را در ادبیات و فلسفه مشرق و مغرب باز کند میرزاآقاخان هم روز به روز مشهورتذ می شود و یکی بعد از دیگری آثار و تالیفاتش به طبع میرسد و کم کم همان طبقات منوره که با او مخالف بودند مجبورند در اطراف او قلمفرسایی کنند...

65918792e6cd5.jpg

مغناطیس عشق (بحثی در باب سبک هندی و بررسی و مقایسه اشعار نظیری نیشابوری و عرفی شیرازی)

سیدخلیل الله قافله باشی

مولف در این کتاب اشعار نظیری و عرفی را با هم مقایسه کرده است و برای نشان دادن این که دو شاعر هم زمان و هم سبک در حالی که شباهتهای فراوانی با هم دارند چقدر می توانند با یکدیگر تفاوت داشته باشند و این مقایسه که بین دو شاعر سبک هندی به وجود می آید، جذاب و شیرین به نظر می رسد. نویسنده در ضمن مقایسه، به بررسی و نقد شعر هر دو شاعر هم پرداخته است .

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6537d3bcd84cb.jpg

بازخوانی دو منظومه‌: ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد فروغ فرخزاد، مسافر سهراب سپهری‌

عنایت سمیعی

در این اثر، نگرش و دیدگاه‌های سهراب سپهری و فروغ فرخزاد که در آثارشان انعکاس یافته، بررسی شده است .برای این منظور، نگارنده شعر ((مسافر)) سهراب سپهری را برگزیده، ابتدا ساختار درونی و بیرونی آن را تشریح و سپس بنیان‌های فکری و معرفت‌های عرفانی، روان شناختی و تاریخی آن را بیان می‌کند .در بخش دوم نیز برای بررسی و تبیین نگاه فروغ فرخزاد به مجموعه هستی، منظومه ((ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد)) انتخاب و بعد از بازخوانی، ساختار آن شروع و بیان شده است.

نظم/شعر معاصر
کتاب
58b26a22b2094.PNG

خیال‌پرداز افق‌های باز

عنایت سمیعی

شعر و اندیشه ادبی هوشنگ ایرانی دست کم به دو دلیل درخور بازنگری است. نخست اینکه شعر و نظرورزی‌های ادبی او پیش‌گام همه جنبش‌های شعری و انتقادی بعد از نیماست که به کلی با تجربه شعری و نظری نیما متفاوت است. تفاوت او نیز برخلاف هذیان‌گویی‌های سرد و بی‌روح تندر کیا ذاتاً اصیل و عمیقاً نوآورانه است. دو دیگر این که نقد و بررسی شعر و آرا ادبی هوشنگ ایرانی در حکم چالش با مقوله‌ای است که در هر دوره به شکلی نمود می‌یابد بی آن که مبانی نظری آن در انطباق با سنت، زبان و فرهنگ وارسی شود. در هر دو دوره نیز فضا کاملا دو قطبی است؛ گروهی طرفدارند و عده‌ای در پی نفی و افکار که این قلم نیز از زمره دومی‌های به شمار می‌رود.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله