582d8b1b83ece.jpg

نوشته های کسروی در زمینه زبان فارسی

به کوشش: حسین یزدانیان
مکان چاپ: تهران ناشر: مرکز نشر سپهر تاریخ چاپ: ۱۳۵۷ هجری شمسی تیراژ: ۲۰۰۰ نوبت چاپ: اول زبان: فارسی

سیداحمد حکم ‌آبادی (۱۲۶۹- ۱۳۲۴)، که بعدها نام خانوادگی کسروی را برگزید، تاریخ‌ نگار، زبان‌ شناس، پژوهشگر، حقوقدان و اندیشمند ایرانی بود که در حوزه ‌های مختلفی چون تاریخ، زبان ‌شناسی، ادبیات، علوم دینی و ... فعالیت داشت. وی بنیان ‌گذار جنبشی سیاسی- اجتماعی موسوم به جنبش «پاک‌ دینی» بود که در دوره ‌ای از حکومت پهلوی شکل گرفت. وی خواستار مبارزه با واپس‌ ماندگی فکری و علمی و همچنین خواستار پالایش زبان فارسی از هر گونه واژه عربی و سره‌ نویسی در زبان پارسی بود. کتاب حاضر که به کوشش حسین یزدانیان گردآوری شده است، مجموعه ای از گفتارهای کسروی در خصوص زبان فارسی است. مطالب این کتاب با دیباچه ای از دکتر محمدعلی جزایری با عنوان "یادداشتهایی در پیرامون کوششها و اندیشه های کسروی در زمینه زبان" آغاز می شود و مطالب دیگر آن عبارتند از: گفتارهای زبان از سال اول تا هفتم ماهنامه پیمان ( در سال 1312 توسط کسروی بنیان گذاشته شد)، در روزنامه پرچم (سالهای 1320-1321)، پرچم نیمه ماهه (1322)، پرچم هفتگی (اواخر 1322 و اوایل 1323) ، مطالب دفترهای ماهانه ( سال 1324 ) و زبان پاک. چاپ اول زبان پاک در سال 1322 و چاپ چهارم آن در سال 1356 منتشر گشت، در تلاش برای آراستن و درست گردانیدن زبان فارسی بود. در انتهای مطالب، واژه نامه زبان پاک که توسط دکتر بهمن بنی احمدی تدوین شده، گنجانیده شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

661e946f64c1f.jpg

در پاسخ کسرویان - بخش دوم

میرابوالفتح دعوتی

کتاب در پاسخ کسرویان جلد دوم کتاب "در پاسخ اشکالات کسروی است از میرابوالفتح دعوتی و مقدمه ناصر مکارم و کتاب حاضر در ذکر ایرادهایی به کسروی و کسرویان است

650ef4f4691cc.jpg

راه رستگاری‌

احمد کسروی

در این کتاب برخی دیدگاه‌های"احمد کسروی" در باب مسائل اجتماعی و فلسفی دین، همچنین مفهوم و شیوه‌های رستگاری بازگو شده است .عناوین برخی مباحث کتاب بدین قرار است : "دین برآشفته و هم سست گردیده"، "دین چیست و برای چیست"، "آفریدگار"، "راه دین و راه دانش جداست"، "جان و روان"، "مردان خدا"، "زردشت و مانی"، "پاکدینی"، "فلسفه"، "صوفیگری"، "خراباتیگری"، "آیین زندگی" و "آموزگاران و فرهیختاران".

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

58bcef84cb58a.PNG

نوشته‌های کسروی در زمینه زبان فارسی

سیداحمد حکم‌‌آبادی (۱۲۶۹- ۱۳۲۴)، که بعدها نام خانوادگی کسروی را برگزید، تاریخ‌‌نگار، زبان‌‌شناس، پژوهشگر، حقوقدان و اندیشمند ایرانی بود که در حوزه‌‌های مختلفی چون تاریخ، زبان‌‌شناسی، ادبیات، علوم دینی و ... فعالیت داشت. وی خواستار مبارزه با واپس‌‌ماندگی فکری و علمی و همچنین خواستار پالایش زبان فارسی از هرگونه واژه عربی و سره‌‌نویسی در زبان پارسی بود. کتاب حاضر که به کوشش حسین یزدانیان گردآوری شده است، مجموعه‌ای از گفتارهای کسروی در خصوص زبان فارسی است. مطالب این کتاب با دیباچه‌ای از دکتر محمدعلی جزایری با عنوان "یادداشت‌هایی در پیرامون کوشش‌ها و اندیشه‌های کسروی در زمینه زبان" آغاز می‌شود و مطالب دیگر آن عبارتند از: گفتارهای زبان از سال اول تا هفتم ماهنامه پیمان (در سال 1312 توسط کسروی بنیان گذاشته شد)، در روزنامه پرچم (سال‌های 1320 ـ 1321)، پرچم نیمه ماهه (1322)، پرچم هفتگی (اواخر 1322 و اوایل 1323)، مطالب دفترهای ماهانه (سال 1324) و زبان پاک. چاپ اول زبان پاک در سال 1322 و چاپ چهارم آن در سال 1356 منتشر گشت، در تلاش برای آراستن و درست گردانیدن زبان فارسی بود. در انتهای مطالب، واژه‌نامه زبان پاک که توسط دکتر بهمن بنی‌احمدی تدوین شده، گنجانیده شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های زبان‌شناسی
کتاب