تآتر سعدی با روی صحنه آوردن «مونسرا» بتوفیق جدید و پر ارجی نائل شد. «مونسرا» از نظر اجتماعی مثبت‌ترین و آموزنده‌ترین پیسی است که تا کنون روی صحنه تآتر سعدی آمده است. باید گفت که مونسرا در شرایط کنونی ایران، در دوران مبارزات قهرمانی ملت‌ ما بر ضد امپریالیسم، تأثیر نیرومندتری دارد و بتحکیم روحیه مقاومت و پیکار کمک می‌کند. مونسرا نه تنها وحشیگری و ستم استعمار را مجسم می‌کند، بلکه نیروی مقاوم، امیدوار و شکست ناپذیری را که بر ضد این قدرت اهریمنی میجنگد در برابر آن قرار میدهد و پرتوی از طلوع صبح پیروزی و امید را مینمایاند.

منابع مشابه بیشتر ...

64fc6ea985b4e.jpg

فرهنگ تئاترها و نمایشهای تلویزیونی

عباس جهانگیریان

“فرهنگ تئاترهای تلویزیونی” شامل مجموعه ای از آثار پخش شده از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۹۰ بوده که از سوی اداره کل آموزش و پژوهش سیما انتشار یافته است. فهرست نمایش های تلویزیونی آمده در این کتاب بر پایه سال تولید چینش شده است و مؤلف نیز در آغاز آن گذری بر روند تولید تئاتر تلویزیونی داشته است. مقدمه این کتاب را داریوش مؤدبیان نوشته و در بخشی از آن آورده است: “تئاتر تلویزیونی از گونه برنامه های تلویزیونی است و نه از انواع تئاتر به معنای صحنه ای آن. تئاتر تلویزیونی به هر شکل و نوعی که باشد بیشتر به تلویزیون تعلق دارد و به آن نزدیک تر است.”

62af2eda721e3.jpg

بچه های مسجد - دفتر نهم (مجموعه نمایشنامه)

نمایشنامه به عنوان یکی از ارکان اصلی شکل گیری هر اثر نمایشی همواره دارای اهمیت و جایگاه ویژه در دنیای نمایش بوده است ؛ چرا که نمایشنامه در اصل نقشه ی راه برای گروه های نمایشی محسوب می شود ، مسیری که اگر به درستی توسط نمایشنامه نویس تدوین شده باشد می تواند انرژی و توان گروه را به خوبی منسجم نموده و آنان را به سوی هدف نهایی پیش ببرد. دفتر تئاتر مردمی بچه های مسجد حوزه هنری با توجه به این امر مهم و به منظور تولید محتوای نمایش برای گروه های اجرایی ، اقدام به تهیه و انتشار مجموعه نمایشنامه های بچه های مسجد نموده است . مهم ترین ویژگی نمایشنامه های گردآوری شده در این مجموعه ، علاوه بر دارا بودن محتوا و مضمون دینی و مسجدی ، هماهنگی و تناسب این آثار با فضا ، امکانات و شرایط مسجد و گروه های مسجدی ، به لحاظ اجرایی است.